PERMANENT EDUCATION TOOLS IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
Permanent education in times of covid-19
DOI:
https://doi.org/10.13037/ras.vol21.e20238896Keywords:
Educação Permanente, Profissional de Saúde, TecnologiasAbstract
Introduction: Permanent health education comprises different training courses, proposing to strengthen teams and generate greater quality at work. The focus on everyday life means that health professionals are always looking for improvements in practices and better resolution of problems. With the advent of the covid-19 pandemic, there was a need for changes in the organization of care within the unified health system, resulting in the need to develop permanent education actions directing patient care and promoting worker health prevention. Objective: To identify the strategies used during the covid-19 pandemic to carry out permanent health education actions. Method: An integrative literature review was carried out by consulting data on online platforms: Scielo, Lilacs and Medline. Results: 58 articles were found, from which those that did not respond to the study objective (30 articles), contained in more than one platform (6 articles), and (2 articles) did not allow free access were excluded. Final Considerations: The Covid-19 pandemic brought important challenges and the ability to respond to new demands. Thus, permanent education has become fundamental, training and instrumentalization being the most used examples for this the technological and interactive tools.
Downloads
References
Silva LAA, Leite MT, Pinno C. Contribuições das comissões de integração ensino-serviço na educação permanente em saúde. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro. 2014, 12(2):403-24.
Barbosa SIM, Moreira FJF. Educação permanente em saúde como ferramenta de gestão para a atenção primária do SUS: a experiência do município de Caucaia Ceará. Fortaleza. 20 ed. Escola de Saude publica do Ceará, 2019; p. 447
Godoi BB, Madeira ALF, Alfradique BM, Domingos GP, Brugiolo IF, Evaristo FC, Faria RV, Pessoa VLS, Leite LFA. Capacitação de agentes comunitários de saúde no município de Diamantina -MG. Rev. Ciência em Extensão. 2018, 14(1):54–69.
Ferreira CHP, Gomes GF, Ribeiro, LCC; Gonçalves RFG. Estratégias adotadas no enfrentamento da covid-19: relato de experiência profissional. Rev.Enfermagem em Foco. 2020, 11: 2.
BRASIL. UNA SUS. (org.). Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus: mudança de classificação obriga países a tomarem atitudes preventivas. 2020.
Silva GF, FIGURSKI CA, BERTOCHI JS, BRUNING MC. Educação Permanente em Saúde aliada ao uso de tecnologias digitais para o enfrentamento da COVID-19 em Cascavel/PR. Jornal oficial Health. 2020, 2:4.
MURAKAMI MN, Araújo FJ, Marques CP. A reorganização e atuação da Atenção Primária à Saúde em contexto de pandemia de COVID-19: uma revisão narrativa. Brazilian Journal of Development. 2022, 8(2):12232-12251.
Sarti TD, Lazarini WS, Fontenelle LF, Almeida AAPSC. A Qual o papel da Atenção Primária à Saúde diante da pandemia provocada pela COVID-19? Rev. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília. 2020, 29(2).
Arksey H, O’malley L. Scoping studies: towards a methodological framework. Int J Soc Res Methodol. 2005, 8(1):19-32.
Levac, D; Colquhoun, H; O’brien, K. K. Scoping studies: advancing the methodology. Implement Sci. 2010, 5:69.
Bizarro JCMS. Just in time education: tecnologia educacional proposta para educação permanente em saúde do trabalhador. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Florianópolis, 2022.
Branco AO, Tavares MMC. Análise do processo de implantação do serviço de assistência ao paciente com COVID-19. Rev.Online Braz J Nur. 2020, 19: 3.
Geremia SD, Vendruscolo C, Celupp IC, Adamy EK. 200 Anos de Florence e os desafios da gestão das práticas de enfermagem na pandemia COVID-19. Rev. Latino-Americana de Enfermagem. 2020, 28:3358.
Gonçalves SO, Garbelini MCL, RIbeiro ER. Programa de educação permanente em saúde e a praxis profissional: possibilidades e desafios. Rev. Eletrônica Acervo Saúde. 2020, (12).
Junior AMF, Calandrine EF, Sousa YM, Galvão MM, Cunha FF. Covid-19 em profissionais da saúde, vivências e perspectivas: um relato de experiência. Rev. Eletrônica Acervo de Saude. 2020, 12(12).
Martins A, Schmidt LC, Lima MJMS, Santos LD, Horácio CRJA. Assistência Multiprofissional A Pacientes Em Tratamento De Covid-19 E A Minimização do distanciamento familiar em um serviço de pronto atendimento em Manaus, Amazonas. Rev. Eletrônica Acervo Saúde. 2020, 12:12.
Miranda AVS, MigueL FSL, Silva HC, Santos MVJ. Articulação de educação permanente e humanização em saúde durante a pandemia covid-19: relato de vivência. Rev. Gepesvida. 2021, 16(7).
Motta DL, FREITAS AA, JANOVIK RX, BLATT CR. Covid-19 evidências para todos: desenvolvimento de um objeto de aprendizagem no ensino em saúde. Rev. Gaúcha de Enfermagem. 2021, 42.
.
NETO JBSB, Castro TMG, Borges RCS, Reis DLTS, Medeiros TSPA. Construção de tecnologias educativas como forma de educação em saúde para a prevenção da Covid-19: relato de experiência. Rev.Eletrônica Acervo Saúde. 2020, 12:9.
Neves VNS, Machado CJS, Fialho LMS, Sabino RN. Utilização de Lives como Ferramenta de Educação em Saúde durante a pandemia pela covid-19. Rev. Educ. Soc., Campinas. 2021, 42.
Oliveira FF, Honorato KA. Atividade lúdica e educativa para higienização das mãos em tempos de pandemia: relato de experiência. Rev. Nursing. 2021, 24(275).
Pimentão RA, Ueno TMRL, Silva AC, Nogueira TO, Oliveira MLC. Simulação clínica para enfrentamento da covid-19: treinamento complementar de enfermeiros. Rev.de Enfermagem UFPE. 2021, 15.
Rios MFA, Lira LSSP, Reis IM., Silva GA. Atenção primária à saúde frente à covid-19 em um centro de saúde. Rev. Enfermagem em Foco. 2020, 11:1.
Santos RLN, Lima LFA, Silva RGS. Potencialidade da Educação Permanente na prevenção da infecção pelo Covid-19 em profissionais de saúde: relato de experiência. Rev. Eletrônica Acervo Saúde. 2021, 13(3).
Serravalle LMK, Silva AR, Sodré GB, Cancio JÁ, Nobre LCC. Incorporação de tecnologias digitais nas estratégias de apoio à renast-ba durante a pandemia da covid-19. Rev. Baiana de Saúde Pública. 202.
Silva GF, Figurski CA, Bertochi JS, Bruning MC. Educação Permanente em Saúde aliada ao uso de tecnologias digitais para o enfrentamento da covid-19 em Cascavel/PR. Jornal oficial Health. 2020, 2:4
SILVA GPC, SILVA VC, BRITTO PF, NONATO VW, VILELLA RR. Atividades educativas para uso adequado de equipamentos de proteção individual em hospital federal de referência. Rev. Enfermagem em Foco. 2020,11:1.
SILVA JF, MOREIRA COF, SILVA TF, NASCIMENTO VF. Educação permanente em saúde no contexto de uma unidade de saúde da família no município do Rio de Janeiro. Brasil, Rev. Eletrônica Acervo Saúde. 2020, 12:9.
Zingra KN, Silva ACR, Fernandes AJM. Educação permanente para profissionais da área da saúde como estratégia de combate ao enfretamento da pandemia de COVID-19 na região norte: relato de experiência. Rev. Eletrônica Acervo Saúde. 2020, 12(12).
Benvenuto D, Giovannetti M, Aspoto S, Angeletti S, Ciccozzi M. The 2019-new corona vírus epidemic: evidence for virusevolution. J Med Virol. 2020, 92:455-9.
Gallasch CH, Cunha ML, Pereira LAS, silva-junior JS. Prevenção relacionada à exposição ocupacional do profissional de saúde no cenário de covid-19. Rev. Enfermagem Uerj. 2020, 28:1.
Marques LC, Lucca DC, Alves EO, Fernandes GCM, Nascimento KC. Covid-19: cuidados de enfermagem para segurança no atendimento de serviço pré-hospitalar móvel. Texto & Contexto Enfermagem. 2020. 29.
Souza SV, Rossit RAS. Dilemas e perspectivas dos recursos humanos em saúde no contexto da pandemia. Rev.Enfermagem em Foco. 2020, 11(1): 68-73.
Santos RLN, Lima LFAS, Silva RGS, Moura SRS. Potencialidade da Educação Permanente na prevenção da infecção pelo Covid-19 em profissionais de saúde: relato de experiência. Rev. Eletrônica Acervo Saúde. 2021, 13(3).
Silva ABPP, Menezes HF, Silva H, Fonseca MC, D'eça-junior A, Silva RAR. Validations of a booklet for the correct use of Personal Protective Equipment in the context of Covid-19. Rev Texto & Contexto Enferm. 2021, 30.
Vieira RS. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/tutor. Rev. Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. 2011.
Wang J, Liu F, Tan JBX., Harbarth S, Pittet D, Zingg W. Implementation of infection prevention and control in acute care hospitals in Mainland China - a systematic review. Antimicrob Resist Infect Control, 2019.
(CDC). Centers for Disease Control and Prevention. Interim infection prevention and control recommendations for patients with suspected or confirmed Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) in healthcare settings. 2020.
.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jessyellen Pereira de Lima, Rávila Suênia Bezerra da Silva, Sabrina Márcia Resende e Almeida Santos Cunha , Laedja Driely Silva de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Policy Proposal for Journals offering Free Delayed Access
Authors who publish in this magazine agree to the following terms:
- Authors maintain the copyright and grant the journal the right to the first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this magazine (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with the acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).