The productive logic of advertising in a short story by Primo Levi

Authors

  • João Anzanello Carrascoza ESPM-SP , ESPM-SP

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol16n32.3192

Keywords:

Consumption. Literature. Advertising.

Abstract

The discourse of contemporary advertising increasingly disseminates itself in the means of mass communication and adapts itself to the new media platforms. Its production logic spreads itself throughout other types of textualities, which are propagated by the media and it consolidates itself as a form of publicisation of everyday life. As we did in some other studies, we will investigate aspects of consumption and of advertising rhetoric by means of a fictional text of world literature. This time we chose the short story "Written on the Forehead", by the Italian writer Primo Levi. We will mobilise concepts of French Discourse Analysis, of literary theory and of the language of advertising - which leads us to discuss the dissemination strategy of contemporary advertising by means of the fictional narrative in question.

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Author Biography

  • João Anzanello Carrascoza, ESPM-SP, ESPM-SP
    Doutor (2003) e mestre (1999) em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da USP, onde é professor. Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP, com pós-doutorado (2014) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Autor, entre outras obras, de Redação publicitária - A retórica do consumo (Saraiva, 2003), Do caos à criação publicitária (Saraiva, 2008) e Estratégias criativas da publicidade - Consumo e narrativa publicitária (Estação das Letras e Cores, 2014).

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3 Tradução do autor. No original espanhol: "En los campos de concentración, en aquel laboratorio

vivo, en aquel banco de pruebas, comprobamos y fuimos testigos de la actitud de nuestros camaradas:

mientras unos actuaron como cerdos otros se comportaron como santos. El hombre goza de ambas

potencialidades: de sus decisiones, y no tanto de las condiciones, según cuál de las dos pone en juego."

39 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS

v. 16, n. 32 (27-40) set-dez 2015 DOI: https://doi.org/10.3917/psy.032.0027

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Published

2015-08-20

How to Cite

The productive logic of advertising in a short story by Primo Levi. (2015). Comunicação & Inovação, 16(32), 27-39. https://doi.org/10.13037/ci.vol16n32.3192