Fragmented management: the experience of dividing Embrapa's communication structure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol26.e20259935

Keywords:

organizational communication, embrapa, integrated communication

Abstract

The article investigates how the split of the communication department of the Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa) into four "mini-areas", that occurred from 2018 to 2022, affected communication management. As a methodology, a case study was carried out, supported by semi-structured interviews. The thematic analysis showed that, for an organization like Embrapa, integrated communication linked to the presidency continues to be more appropriate, as recommended in the literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Larissa Morais, , UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA- Brasília/DF - Brasil

    Jornalista, mestranda em Comunicação na Universidade de Brasília (UnB), analista da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa).

  • João José Azevedo Curvello, , UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA- Brasília/DF - Brasil

    Jornalista, doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP) e professor na Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (UnB). É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq (PQ 2). 

References

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 09 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial: teoria e pesquisa. Barueri: Manole, 2003.

BUENO, Wilson da Costa. A política de comunicação como instrumento estratégico de gestão para o parlamento brasileiro. E-Legis − Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, Brasília, v. 14, n. 36, p. 95-109, 2021. Disponível em: https://e-legis.camara.leg.br/cefor/index.php/e-legis/article/view/700. Acesso em: 24 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.51206/elegis.v14i36.700

CÉSAR, Rose Lane; MONARO, Daniel Luis Garrido. Gerenciamento da integração em projeto de comunicação empresarial, em estrutura organizacional descentralizada no qual equipes estão em diferentes níveis hierárquicos: estudo de caso. 2021. 29 p. Monografia (Especialização em Gestão de Projetos) - Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz da Universidade de São Paulo, Piracicaba, 2021.

CURVELLO, João José Azevedo. Legitimação das assessorias de comunicação nas organizações. In: DUARTE, Jorge (org.). Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia: teoria e técnica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2010. p. 96-114.

DIAS, Ernandes Gonçalves; MISHIMA, Silvana Martins. Análise temática de dados qualitativos: uma proposta prática para efetivação. Revista Sustinere, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 402-411, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.12957/sustinere.2023.71828. Acesso em: 13 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/sustinere.2023.71828

DUARTE, Jorge. Embrapa muda gestão corporativa. Portal Embrapa, 31 maio 2018. Disponível em: www.embrapa.br/busca-de-noticias/-/noticia/31712429/embrapa-muda-gestao-corporativa?p_auth=HgUussyO. Acesso em: 13 maio 2023.

DUARTE, Jorge; DIAS, Heloiza; TIMM, Carla. Embrapa e o Fator Comunicação. In: SOARES, Ana Cláudia Theme da Silveira; TEIXEIRA, Eneida Leão (org.). UERJ com RJ 2023 - Ciência, tecnologia e inovação: propostas para o Rio de Janeiro pós-pandemia. Rio de Janeiro: Comuns Editorial, 2023.

EMBRAPA. Gestão da Embrapa: janeiro de 2016 - outubro de 2018. 2018. Disponível em: https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/184309/1/Relatorio-Gestao-Embrapa-2016-2018.pdf . Acesso em: 27 abr. 2024.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. 4. ed. São Paulo: Summus, 2003.

TORQUATO, Gaudêncio. Comunicação empresarial, comunicação institucional: conceitos, estratégias, sistemas, estrutura, planejamento e técnicas. São Paulo: Summus, 1986.

TORQUATO, Gaudêncio. Comunicação nas organizações: empresas privadas, instituições e setor público. São Paulo: Summus, 2015.

Published

2025-07-17

How to Cite

Fragmented management: the experience of dividing Embrapa’s communication structure. (2025). Comunicação & Inovação, 26, e20259935. https://doi.org/10.13037/ci.vol26.e20259935