The city into the digital: the perception of Oporto
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol19n40.5270Palavras-chave:
Porto, Local media, Identity, City branding, digital platforms.Resumo
This article discusses the importance of the increasing use of the new technologies for tourist purposes in the imagined construction of the places. In the context of a globalized world and with the increasing increase of the tourism sector, this has been the target of marketing strategies now very cataloged with the new technologies.
The new digital platforms and websites centered on Porto and its attractions act as a central element in the search for information and perception of the identity of the place to visit and appear as an element of competitiveness, giving the city a positive, inspiring and attractive image.
This study aimed to evaluate the information and sources of information that tourists use before the visit to Porto, illustrating how the technologies respond to the requests needed to visit the city and how visitors perceive after the end of the stay in the city. For this purpose, a questionnaire was applied to the tourists who visited the city during the month of January 2016, which concluded that the new digital platforms and websites contribute to a good image of the city and play an interesting role in the imagined formulation of the city of Oporto.
Downloads
Referências
ALBUQUERQUE, A. A. O paradigma do mercado no urbanismo: contribuições do marketing para o
urbanismo na virada do milênio. 2006. 177 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Urbano) -
Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.
ANHOLT, S. The Anholt-GMI city brands index: how the world sees the world's cities. Place Branding,
New York, v. 2, n. 1, p. 18-31, Jan. 2006. DOI: https://doi.org/10.2307/1210935
BEST destinations in Europe. Top places to travel in 2014. European best destinations, 2014. Available
from: <https://bit.ly/2klIAOT>. Access on: 24 May 2018.
CAI, L. Cooperative branding for rural destinations. Annals of Tourism Research, Amsterdam, v. 29, n. 3, DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00080-9
p. 720-742, July 2002.
CORREIA, J. C. Comunicação e Cidadania: os média e as dinâmicas nas sociedades pluralistas. 2001.
Folhas. Tese (Doutorado). Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2001.
CRUZ, M. T. Espaço, media e experiência: na era do espaço virtual e do tempo real. Revista comunicação
e Sociedade, Lisboa, v. 12, p. 23-27, 2007. DOI: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v27n45p23-39
DISCURSO de Miguel Veiga no 33º Aniversário do 25 de Abril. 3'7". GCICMP. YouTube. 2007. Available
from: <https://bit.ly/2sbLNUG>. Access on: 12 May 2013.
FERNANDES, R. Proceedings of "Porto Conceito". Casa da Cultura de Paranhos. Porto: Gabinete de
Estudos do PSD, 2015.
FERRÃO, J. As regiões metropolitanas como comunidades imaginadas: da experiência quotidiana à
acção estratégica. In: APOR (Eds.). Porto d'Ideias: a cidade em debate. Porto: Agência para o
Desenvolvimento do Porto, 2002. p. 39-42.
GAIO, S.; GOUVEIA, L. B. O branding territorial: uma abordagem mercadológica à cidade. Revista a
Obra Nasce, Porto, n. 4, p. 27-36, 2007.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.
KAVARATZIS, M. From city marketing to city branding: towards a theoretical framework for developing
city brands. Place Branding, New York, v. 1, n. 1, p. 58-73, 2004. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990005
KAVARATZIS, M.; ASWORTH, G. City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing
trick? Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, Hoboken, v. 96, n. 5, p. 506-514, Nov.
2005.
NOVO logótipo da Câmara Municipal do Porto. Logotipo PT, Lisboa, 1 Oct. 2014. Available from:
bit.ly/2kmsKnb>. Access on: 24 May 2018.
23 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS
v. 19, n. 40 (7-23) maio-ago 2018
The city into the digital: the perception of Oporto
MOREIRA, J. R.; SILVA, M. J. Marketing das cidades estudo da identidade: o caso da cidade da
Covilhã. Revista Conocimiento, Innovación y Emprendedores: Camino al Futuro, Rioja, número,
p. 2114-2127, 2007.
PORTO DOS MUSEUS. Homepage do site Porto dos Museus. Porto dos Museus, [S.l.], 2017. Available
from: <https://bit.ly/2KPCr8S>. Access on: 24 May 2018.
SÁNCHEZ, F. A reinvenção das cidades na virada de século: agentes, estratégias e escalas de ação política.
Revista Sociologia Política, Curitiba, n. 16, p. 31-49, June 2001. Available from:
ly/2J1rP9G>. Access on: 27 June 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jses.2017.08.002
SOUSA, J. Do que falamos quando falamos de Porto? História, mito e identidade de uma cidade genuína
e de carácter. Porto Conteito: Porto, 2015. Available from: <https://bit.ly/2s4lVuC>. Access on:
24 May 2018.
VIEIRA, C. Cidades literárias e cidades digitais: a página literária do Porto. In: CONGRESS OF THE
AMERICAS, II, 2008, Cidade do México. Anais… Cidade do México, ICA, 2008. p. 00.
VISIT PORTO TRAVEL. (@visitporto). Visit Porto. Twitter, [S.l.], 2010. Available from:
ly/2IL4YvJ>. Access on: 26 Oct. 2015.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Direitos autorais (c) 2018 Maria José Faria

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.

