The productive logic of advertising in a short story by Primo Levi
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol16n32.3192Keywords:
Consumption. Literature. Advertising.Abstract
The discourse of contemporary advertising increasingly disseminates itself in the means of mass communication and adapts itself to the new media platforms. Its production logic spreads itself throughout other types of textualities, which are propagated by the media and it consolidates itself as a form of publicisation of everyday life. As we did in some other studies, we will investigate aspects of consumption and of advertising rhetoric by means of a fictional text of world literature. This time we chose the short story "Written on the Forehead", by the Italian writer Primo Levi. We will mobilise concepts of French Discourse Analysis, of literary theory and of the language of advertising - which leads us to discuss the dissemination strategy of contemporary advertising by means of the fictional narrative in question.Downloads
References
ANDRADE, C. D de. Corpo. Rio de Janeiro: Record, 1984.
BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. 5a. ed., São Paulo: Perspectiva, 2012.
BOURDIEU, P. As regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BROMBERT, V. Primo Levi e o canto de Ulisses. In: Em louvor de anti-heróis. São Paulo: Ateliê, 2001.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro:
UFRJ, 1995.
CARRASCOZA, J. A. ; HOFF, T. Ecos da literatura na publicidade brasileira nas primeiras décadas do
século XX. In: CASTRO, G. G. da S. ; BACCEGA, M. A. (orgs.). Comunicação e consumo nas
culturas locais e global. São Paulo: ESPM, 2009.
3 Tradução do autor. No original espanhol: "En los campos de concentración, en aquel laboratorio
vivo, en aquel banco de pruebas, comprobamos y fuimos testigos de la actitud de nuestros camaradas:
mientras unos actuaron como cerdos otros se comportaron como santos. El hombre goza de ambas
potencialidades: de sus decisiones, y no tanto de las condiciones, según cuál de las dos pone en juego."
39 Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS
v. 16, n. 32 (27-40) set-dez 2015 DOI: https://doi.org/10.3917/psy.032.0027
A lógica produtiva da publicidade num conto de Primo Levi
DIAS, M. S. Primo Levi e o zoológico humano. In: LEVI, P. 71 contos. São Paulo: Companhia das Letras,
2005.
DOUGLAS, M. ; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.
DUVIVIER, G. Ligue os pontos: Poema de amor e big bang. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
FOLHA DE S. PAULO. Caderno de imóveis, 27 de fevereiro de 2014.
FREYRE, G. O escravo nos anúncios de jornais brasileiros do século XIX. 4. ed. São Paulo: Global, 2010.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004, v. 2.
LEVI, P. 71 contos. São Paulo: Companhia. das Letras, 2005.
LIPOVETSKY, G. Sedução, publicidade e pós-modernidade. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n.12, jul.
2000.
MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 3. ed. Rio de
Janeiro: Forense Universitária, 2000.
MENNA BARRETO, R. O copy criativo: 177 magníficos textos de propaganda (para ver se você finalmente
aprende a redigir um). Rio de Janeiro: Qualitymark, 2004.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 2.ed. Campinas: Pontes, 2000.
ROCHA, E. P. G. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. 2. ed. São Paulo:
Brasiliense, 1990.
SLATER, D. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.
TORRES I PRAT, J. Consumo, luego existo: Poder, mercado y publicidad. Barcelona: Icária, 2005.
TOSCANI, O. A publicidade é um cadáver que nos sorri. Rio de Janeiro: Ediouro, 1995.
WOOD, J. Como funciona a ficção. São Paulo: CosacNaify, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 João Anzanello Carrascoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.

