Media literacy: the activism of fans of “The Handmaid’s Tale”

Authors

  • Daiana Sigiliano Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Gabriela Borges Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol19n40.5179

Keywords:

media literacy, activism, the handmaid’s tale

Abstract

The media literacy involves the mastery of consumer’s knowledge, skills and attitudes in relation to content. In this context, the phenomenon contributes to the autonomy and development of critical capacity of citizens. This is an article that aims to analyze the dimensions of media literacy that are in operation in protests organized by fans of The Handmaid’s Tale. It is concluded that, from the plot fictional universe, avid viewers engage in favor of women’s rights and gender equality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiana Sigiliano, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Membro do grupo do Grupo de Pesquisa em Redes, Ambientes Imersivos e Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora e do Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Comunicação e Ciência Cognitiva da Universidade Federal do Amapá. Vice-coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual. Pesquisadora da Rede Obitel e da Rede de Pesquisa Aplicada Jornalismo e Tecnologias Digitais.

Gabriela Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre e Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, com estágios nas Universidades Autônoma de Barcelona, Dublin Trinity College e Algarve. Pós-doutora pela Universidade do Algarve, em Portugal. Professora e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e integrante da Rede Euroamericana de Alfabetização Midiática, sendo coordenadora da equipe brasileira.

Published

2018-07-20