What are you laughing at?

the reinforcement of stereotypes through memes during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol22n50.8013

Keywords:

Memes, Stereotypes, Communication

Abstract

Amid the COVID-19 pandemic, access to reliable sources of information is becoming increasingly necessary to keep us updated on the latest news about the disease. At an already worrying and stressful time, we analyze in this article the sharing of internet memes as a tool, not only for exposing values ​​and opinions, but also for reinforcing stereotypes and prejudices, which can contribute to an increase and the emergence of new tensions and hate speech. Through a joint analysis of authors such as Bakhtin, Bosi, Lippman and Lotman, we establish a discussion about the communicational and ideological processes present in the sharing and production of these messages, and we observe some of the effects that content of this type can have on society, such as spread of prejudice and attacks on the Chinese people and their descendants.

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Author Biographies

Pietro Giuliboni Nemr Coelho, ESPM

Doutorando em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (2021 - em andamento). Mestre em Comunicação e Práticas de Consumo (2016) e graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela ESPM (2012). Linha de Pesquisa: Processos de recepção e contextos socioculturais articulados ao consumo. Membro do grupo de pesquisa CNPq - Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CICO)

Marcia Perencin Tondato, ESPM

Doutora em Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2004), Mestre em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (1998). Graduada em Publicidade (1992) pela UMESP. Estágio de pós-doutoramento na Universidade de Brasília (2015). Docente titular do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM-SP. Linha de Pesquisa: Processos de recepção e contextos socioculturais articulados ao consumo. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq - Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CICO).

References

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Published

2021-12-03