O NORTE BRASILEIRO NARRADO: passeios dramatúrgicos e identitários por uma região sub-representada pela telenovela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol25n53.8583

Keywords:

comunicacations and consumption, sociocultural identities, telenovela

Abstract

We propose that the choices of telenovela sceneries highlight power relations and inter-regional inequalities in Brazil, since certain regions, holders of a media and sociocultural hegemony, use to be more fictionally represented than others. In this context, we draw attention to an under-representation of the North, since, in the two first decades of this century, only three telenovelas from Rede Globo were set in the region. Considering this under-representation, we seek to understand how the works explore and conceive the North in identity terms.

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Author Biographies

Leonardo Santana dos Santos Rodrigues, School of Advanced Studies in Advertising and Marketing

PhD student and master’s degree holder in Communications and Consumption Practices from Escola Superior de Propaganda e Marketing. Holder of Prosup/CAPES scholarship. Member of the research groups Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO) and Comunicação, Linguagens, Discursos e Memória na Amazônia, both registered on Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Marcia Perencin Tondato, School of Advanced Studies in Advertising and Marketing

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp) e graduada em Publicidade e Pro-paganda também pela Umesp. Docente-titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM) da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Pesquisadora-líder do grupo de pesquisa Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO), cadastrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

2022-12-19