WITHOUT CHALK AND WITH DANCE
THE USE OF TIK TOK FOR COMPLEMENTARY EDUCATION BEYOND THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol24.e20239271Keywords:
Education, Social Media, TikTok, Teaching, CommunicationAbstract
The inclusion of new pedagogical practices that include the languages of information and communication technologies is an emerging need in contemporary times. The transformation of ways of learning is demanding that teachers also change the way of teaching. In this context, this article analyzes strategies used by six Brazilian teachers on the social networking platform TikTok. As a methodology, we used the VDA (Video Data Analysis) described by Nassauer and Legewie (2021). The results pointed to innovations and a great engagement of the audience in the contents that used strategies different from the traditional ones in the classroom.
Downloads
References
ANDERSON, K. E. Getting acquainted with social networks and apps: it’s time to talk about TikTok. In Library Hi Tech News (Vol. 37, Issue 4, pp. 7–12). Rutgers University. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1108/LHTN-01-2020-0001. Acesso em: 25 abr. 2023.
ANTUNES, C. Novas maneiras de ensinar, novas formas de aprender. Porto Alegre: Artmed, 2007.
APPADURAI, A. Dimensões Culturais da Globalização. Lisboa: Teorema, 2005.
BRESNICK, E. Intensified Play: Cinematic study of TikTok mobile app, Research Gate, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335570557_Intensified_Play_Cinematic_study _of_TikTok_mobile_app.
FUENZALIDA, Valerio. Política pública: a televisão infantil na educação infantil. Comunicação & Educação • Ano XXI • número 2 • jul/dez 2016 https://doi.org/10.1177/1367549420945341
KENNEDY, Melanie. ‘If the rise of the TikTok dance and e-girl aesthetic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now’: TikTok celebrity, girls and the Coronavirus crisis. European Journal of Cultural Studies 2020, Vol. 23(6) 1069–1076.
LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.
MARTÍN BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 199
MERCADO, L.P.L. Formação docente e novas tecnologias. In: MERCADO, L.P.L. Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: Edufal, 2002.
MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. TikTok como novo suporte midiático para a aprendizagem criativa. In: Revista latino-americana de estudos científicos, v. 1, n. 2. mar./abr. 2020.
NASSAUER, A.; LEGEWIE, Nicolas M. Video Data Analysis: A Methodological Frame for a Novel Research Trend. Sociological Methods & Research, vol. 50(1), p. 135-174, 2021.
RAMOS DA SILVA, M. A. Mídias sociais como recurso pedagógico nas escolas públicas. XVI Semana de Humanidades CCHLA/UFRN. 2021 Disponível em http://www.cchla.ufrn.br/shXIX/anais/GT08/ArtigoMariaAparecida.pdf. Acesso em: 25 abr. 2023.
SELIGMAN, L. A escola e a formação do leitor crítico da mídia – políticas públicas no Brasil e em Santa Catarina. Dissertação de mestrado (Educação), Univali, Itajaí/SC, 2008.
SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia? SP: Loyola, 2002.
TARDÁGUILA, C. Não basta fiscalizar e punir. Folha de São Paulo, 19 fev. 2018.
TUFTE, Thomas. Fighting AIDS with Edutainment: Building on the Soul City Experience in South Africa. In: SERVAES, Jan. Communication for Development and Social Change. Paris: UNESCO, 2008.
TUFTE, Thomas. Media and Glocal Change: Rethinking Communication for Development. Buenos Aires: CLACSO Editorial. 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura Seligman, Rafael José Bona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.