INDICADORES PARA ANÁLISE DA INDÚTRIA CRIATIVA EM PORTUGAL: estruturação do observatório na Universidade do Porto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol25.e20249722

Keywords:

Economia Criativa, Indicadores culturais, Comunicação

Abstract

The article explores the development of an indicator system for a Creative Industry (CI) observatory at the University of Porto. The research, of an exploratory nature, describes and proposes a conceptual framework for analyzing indicators in CI. It highlights the importance of interdisciplinarity by integrating economic and infocommunicational perspectives. The complexity of defining and classifying economic activities in this sector is addressed. The article also presents a proposal in development for the observatory and suggests the use of descriptive, predictive, and prescriptive models in future stages.

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Author Biographies

Cláudia Manuel Figueiredo Lima, Universidade do Porto - Porto - Portugal

Licenciada em Ciência da Informação, Universidade do Porto, Portugal. Mestra em Comunicação e Gestão das Indústrias Criativas, Universidade do Porto, Portugal.

Tiago Costa Martins, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA - São Borja - RS

Professor no Programa de Pós-graduação em Patrimônio Cultural, Universidade Federal de Santa Maria. Investigador colaborador no Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura, Espaço e Memória - CITCEM, Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Portugal.  Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

Maria Manuela Gomes de Azevedo Pinto, Universidade do Porto - Porto - Portugal

 Professora nos Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação; Museologia; Comunicação e Gestão de Indústrias Criativas; e Informação e Comunicação em Plataformas Digitais. Investigadora no Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura, Espaço e Memória - CITCEM, Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Portugal.

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Published

2024-12-30

How to Cite

Manuel Figueiredo Lima, C., Costa Martins, T., & Manuela Gomes de Azevedo Pinto, M. (2024). INDICADORES PARA ANÁLISE DA INDÚTRIA CRIATIVA EM PORTUGAL: estruturação do observatório na Universidade do Porto. Comunicação & Inovação, 25, e20249722. https://doi.org/10.13037/ci.vol25.e20249722