POLÍTICAS EDUCACIONAIS NEOLIBERAIS E SEUS DESDOBRAMENTOS NO PROGRAMA ALFAMAIS GOIÁS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.10090

Keywords:

avaliação em larga escala, Banco Mundial, neoliberalismo

Abstract

This study focuses on the AlfaMais Goiás Program, developed by the State Department of Education of Goiás (SEDUC-GO), as a neoliberal educational policy. International organizations recommendations have influenced not only national policies formulated by the Ministry of Education (MEC) but also the development of policies implemented by state and municipal education departments. Thus, the objective of this research is to understand and analyze the impacts of neoliberal educational policies on the AlfaMais Goiás Program. To achieve this, a qualitative, bibliographic study was conducted, along with an analysis of the AlfaMais Goiás Program.The analysis of the AlfaMais Goiás Program revealed a strong influence of international organizations in shaping the policies implemented by education departments, particularly the State Department of Education of Goiás (SEDUC-GO).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliane Barros de Almeida Cardoso, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e docente no curso de Licenciatura em Pedagogia da UEG/Câmpus Central/UnU Jaraguá, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEG/Unu Inhumas. Goiânia, Goiás - Brasil.

  • Vinicius Nogueira Alves Carvalho, Universidade Estadual de Goiás - UEG

    Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), Bolsista Programa de Voluntários de Iniciação Científica (PVIC/UEG), UEG, Campus Central/UnU Jaraguá. Jaraguá, Goiás - Brasil.

References

AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2011.

BANCO MUNDIAL. Aprendizagem para Todos Investir nos Conhecimentos e Competências das Pessoas para Promover o Desenvolvimento. Washington, DC, 2020. Disponível em: World Bank Document. Acesso em: 10 abr. 2024.

CORAGGIO, José Luis. Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção?. In: TOMMASI, Livia De. WARDE, Mirian Jorge. HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996. p. 75-121.

EVANGELISTA, Olinda. SHIROMA, Eneida Oto. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.3, p. 531-541, set./dez. 2007.

EVANGELISTA, Olinda. SHIROMA, Eneida Oto. Avaliação e responsabilização pelos resultados: atualizações nas formas de gestão de professores. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 1, 127-160, jan./jun. 2011.

FONSECA, Marília. O financiamento do Banco Mundial à educação brasileira: vinte anos de cooperação internacional. In: TOMMASI, Livia de. WARDE, Mirian Jorge. HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996. p. 229-250.

FISCARELLI, Rosilene Batista de Oliveira. Material didático e prática docente. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, v. 2, n. 1, p. 31-39, 2007.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012.

GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Guia AlfaMias Goiás: Programa em Regime de Colaboração Pela Criança Alfabetizada. Goiás, 2020. Disponível em: GuiaAlfaMais.pdf. Acesso em: 04 jun. 2024.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos. FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira. A pesquisa: repercussões de políticas educacionais na escola e na sala de aula. In: LIBÂNEO, José Carlos. FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira (orgs.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. 1ª ed. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018. p. 22-43.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais neoliberais e escola: uma qualidade de educação restrita e restritiva. In: LIBÂNEO, José Carlos. FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira (orgs.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. 1ª ed. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018. p. 44-87.

LIBÂNEO, José Carlos. FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira. SILVA, Eliane. Políticas educacionais baseadas em resultados e seu impacto na qualidade do ensino: a visão de professores e gestores sobre a reforma educacional no estado de Goiás. In: LIBÂNEO, José Carlos. FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira (orgs.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. 1ª ed. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018. p. 22-43.

SOARES, Maria Clara Couto. Banco Mundial: políticas e reformas. In: TOMMASI, Livia De. WARDE, Mirian Jorge. HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996. p.15-38.

SILVA, Simônia Peres da. O processo de implementação das políticas educacionais e repercussões nas formas de gestão da escola e no processo de ensino-aprendizagem: o Pacto pela Educação em Goiás. [Tese] Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2014.

SHIROMA, Eneida Oto. Gerencialismo e formação de professores nas agendas das Organizações Multilaterais. Momento-Diálogos em Educação, v. 27, n. 2, p. 88-106, 2018.

TORRES, Rosa María. Melhorar a qualidade da educação básica? As estratégias do Banco Mundial. In: TOMMASI, Livia De. WARDE, Mirian Jorge. HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996. p. 125-186.

TOMMASI, Livia De. Financiamentos do Banco Mundial no setor educacional brasileiro: os projetos em fase de implementação. In: TOMMASI, Livia De. WARDE, Mirian Jorge. HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996. p.195-226.

TORRES, Rosa María. Educação para todos: a tarefa por fazer. Porto Alegre, Artmed, 2001.

Published

2025-12-23