REPRESENTAÇÕES SOCIAIS SOBRE VIOLÊNCIA CONTRA AS MULHERES: UMA REVISÃO INTEGRATIVA NA ÁREA DA EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.10045

Keywords:

social representations, women experiencing violence, education

Abstract

Abstract: Violence against women is deeply rooted in society and has been historically legitimized by cultural and social elements. This article aims to present an integrative review of what has been produced in Brazilian journals, through the Scielo platform, regarding social representations and their intersection with violence against women in the field of education. The concept from the Teoria das Representações Sociais (TRS) originates from social psychology and is broadly understood as socially shared knowledge. The selected articles highlight the need for educational and training strategies on this topic to be implemented in society, especially for professionals who assist women experiencing violence. However, most of the research described in the articles did not belong to the field of education but rather to the health sector, thus revealing a fertile ground for research to be explored in Brazil.

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Author Biographies

  • Desirée de Oliveira Pires, Federal University of Pelotas

    Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduada em História Licenciatura (FURG). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). 

  • Aline Accorssi, Federal University of Pelotas

    Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestre em Psicologia Social e da Personalidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. É professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

  • Letícia Silva, Federal University of Pelotas

    Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Bolsista de Iniciação Científica do Grupo de Pesquisa Mariposas: minorias sociais, resistências e práticas de transformação (CNPq). 

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Published

2025-12-24

Issue

Section

DOSSIÊ REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E EDUCAÇÃO