METODOLOGIAS ATIVAS NO CONTEXTO AMAZÔNICO: UM OLHAR SOBRE O ENSINO DA MATEMÁTICA NO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.9907

Keywords:

Formação de Professores, Ensino de Matemática, Contexto amazônico

Abstract

Science Education in the Amazon - PPGEC, from the Amazonas State University - UEA. The objective of the research was to understand the perceptions and practices of elementary school teachers regarding the use of Active Methodologies in teaching mathematics in a riverside school in a community in the municipality of Iranduba - AM. This study is a descriptive research (Gil, 2012) with a qualitative approach (Marconi and Lakatos (2017). Participant observation (Lüdke and André, 1986) and a questionnaire were applied to collect data. Bardin's content analysis (2009) was used to analyze the data. Thus, the article presents an understanding of teachers regarding the use of active methodology developed in this context.
Keywords: 1. Teacher Training. 2. Mathematics Teaching. 3. Active Methodologies.

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Author Biographies

  • Simone da Silva Miranda, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

    Mestra em Educação em Ciência na Amazônia do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências na Amazônia (PPGEEC) da Universidade Estadual do Amazonas (UEA). Amazonas - Brasil.

  • Whasgthon Aguiar de Almeida, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

    Doutor em Educação em Ciência e Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT/REAMEC. professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Amazonas - Brasil.

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Published

2025-12-24