REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E AS CONCEPÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DE LICENCIANDOS EM FÍSICA: IMPLICAÇÕES PARA A FORMAÇÃO DOCENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.9984

Keywords:

formação de professores, conceitos e representação social, epistemologia científica

Abstract

Abstract

In This study investigates the Social Representations (SR) and epistemological conceptions of undergraduate Physics students in training, focusing on their conceptions about science. The objective is to analyze what are the SR of future teachers in relation to the conceptions of the Epistemology of Science, aiming to contribute to the training of teachers with a critical and reflective understanding. The methodology, of a qualitative nature, used interviews in focus groups in a public institution in Paraná, with data analyzed through the Theory of Social Representations. The results indicate that, throughout their training, undergraduate students develop a more critical view of the relationship between science and society, which can positively influence their pedagogical practices. It isconcluded that reflection on these representations is relevant for the training of teachers who are better prepared for the challenges of teaching Physics, promoting a more contextualized and meaningful scientific education.

Keywords: Teacher Training; Science Teaching; Focus Group.

 

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Author Biographies

  • MARILHA APARECIDA CRUZ CUNHA, State University of Maringá

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PCM) da Universidade Estadual de Maringá (UEM), pesquisadora na linha de Representações Sociais e Formação de Professores em Ciências. 

  • Adriano José Ortiz, Instituto Federal do Paraná

    Professor  de Física no IFPR-campus Ivaiporã, atuando no Ensino técnico integrado e superior. Doutorando em Educação para a Ciência na Universidade Estadual de Maringá. 

  • Carlos Alberto de Oliveira Magalhães Júnior, State University of Maringá

    Doutor em Ciências pela UEM e Pós-doutor em Educação em Ciências pela Universidade do Minho - UMinho/Portugal. Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo – USP. É professor do Departamento de Biologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática e do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB, da UEM.

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Published

2025-12-24

Issue

Section

DOSSIÊ REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E EDUCAÇÃO