PEDAGOGIA DO MST: UMA CONSTRUÇÃO COM A PRESENÇA DE PAULO FREIRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7641

Keywords:

Education, Social Movements and Education, Liberating Education

Abstract

The present article, of bibliographic nature, excerpt from a Master's thesis in development, aims to analyze the presence of the Freirean perspective in the pedagogy of the Landless Rural Workers Movement - MST. In the partial analyzes we obtained, we can see that the pedagogy of the MST is based, for the most part, from this perspective. The experience of the Landless Movement with its pedagogy shows us viable and concrete paths towards an education focused on social transformation and human emancipation. Freire left a strong legacy for the construction of the MST pedagogy, being one of its greatest inspirers. The MST recognizes that it inherited from Freire important characteristics of its pedagogy, as well as, in Freire, in addition to an inspirer, a companion of struggle; there is a relationship of reciprocity of affection and knowledge exchanged by both.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria Baldo, UERGS

Licenciatura Plena em História. Aperfeiçoamento em Processos Pedagógicos na Educação Básica. Especialização em Educação Especial Inclusiva. Mestranda em Mestrado Profissional em Educação. Membro do GIPEJA - Grupo interdisciplinar de pesquisas em Educação de Jovens e Adultos e Educação Popular: direito, políticas públicas e processos educacionais, vinculado à CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa Observatório da Educação do Campo vinculado à Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Elisete Enir Bernardi Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Pedagogia. Especialização em Educação Profissional Técnica de Nível Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS e Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Doutorado em educação pela UNISINOS.  É servidora federal desde 2013 - sendo professora adjunta da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus de Dom Pedrito, atuando no curso de Licenciatura em Ciências da Natureza (2013-2014) e desde 2014 atua como professora adjunta na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus Litoral norte, Departamento Interdisciplinar, lecionando disciplinas no Curso de Pedagogia - EAD e na Licenciatura em Educação do Campo: Ciências da Natureza.  Atua também como colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, Campus Osório-RS. Coordenadora/líder do Grupo de Pesquisa: GIPEJA - Grupo interdisciplinar de pesquisas em Educação de Jovens e Adultos e Educação Popular: direito, políticas públicas e processos educacionais. Cadastrado no CNPQ. 

References

BRITO, Nilza Bispo et al. MST: a pedagogia freiriana a favor da formação do Sem Terra. 2008. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/4237. Acesso em: 04 out. 2020.

FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019. p. 11-30.

DALMAGRO. Sandra Luciana. A Escola no contexto das lutas do MST. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/94587. Acesso em 10/10/2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1984.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 9. ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra. 2001.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo:

Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Princípios do trabalho popular. In: MST. Paulo Freire e a pedagogia do trabalho popular. Boletim da Educação nº 15. São Paulo: 2020a.

FREITAS. Ana Lucia Souza de. Conscientização. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 104-106.

GADOTTI, Moacir. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996.

GADOTTI, Moacir. Realidade. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 398-400.

GONSAGA, Eliana Aparecida. A educação no MST e sua relação com a perspectiva freiriana. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DO FÓRUM PAULO FREIRE. 6., 2008. Disponível em http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/4165 . Acesso em: 04 out. 2020.

JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. As múltiplas inteligibilidades na produção dos conhecimentos, práticas sociais e estratégias de inclusão e participação dos movimentos sociais e sindicais do campo. P. 50-59. in MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e Pesquisa - Questões para reflexão - Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário MDA, 2006.

KIMIECIKI. Domingos. Educação Libertadora. In STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 165-167.

LIMA, Licínio C. Gestão democrática. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 236-237.

MACHADO, Rita de Cássia de Fraga. Autonomia. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 61.

MOREIRA, Carlos Eduardo. Emancipação. In STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 181, 182.

MST. Dossiê MST Escola: Documentos e estudos 1990-2001. Caderno de Educação nº 13. Veranópolis, RS: ITERRA: 2005.

MST. Princípios da educação no MST. Caderno de educação n° 08 São Paulo: Setor de Educação, 2001.

MST. Paulo Freire e a pedagogia do trabalho popular. Boletim da Educação nº 15. São Paulo: 2020.

OLIVEIRA, Avelino da Rosa. Oprimido /Opressor. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. P. 345-346.

PASSOS, Luiz Augusto. Tema gerador. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 447-449.

POLI, Odilon Luiz. Leituras em Movimentos Sociais. Chapecó: Grifos, 1999.

RECK, Jair. A consciência política dos cooperados do MST: o caso da COOPAC - campo verde-MT. 2005. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252462. Acesso em 11 dez. 2020.

STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

WEYH, Cênio. Mudança/transformação social. In: STRECK, Danilo R. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

Published

2021-08-10

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: PAULO FREIRE’S 100th BIRTHDAY: RESISTANCES AND UTOPIAS IN THE