REFLEXÕES SOBRE A IMPORTÂNCIA DO DIÁLOGO EM UM FAZER PEDAGÓGICO NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7729

Keywords:

Educação Física escolar, Paulo Freire, Diálogo

Abstract

This article brings reflections about a sequence of Physical Education classes about hitting games and sports underpinned by Paulo Freire’s conception of dialog. The experience ocurred in 2018 with two groups of year one from Elementary in a public school at the countryside of estate of São Paulo. The classes were registered in a field diary organized and analyzed based on the reference already mentioned. The dialogical relationship between educator and student is essential so that words and gestures encountered during the classes can be really heard, providing a meaningful learning. Besides, teachers need to review their pedagogical actions permanently and with honesty and rigorousness in order to improve them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Errerias Bonfietti, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação Física. Programa de Pós-graduação em Educação Física.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2015), graduação em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (2020) e especialização em Gestão Escolar pela Universidade Cruzeiro do Sul (2019). Atualmente é mestranda na Universidade Estadual de Campinas na área de Educação Física escolar e professora de educação física na rede municipal de Jarinu.

Elaine Prodócimo, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação Física. Programa de Pós-graduação em Educação Física.

Possui mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (1994), doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e pós-doutorado na Universidade de Murcia (2013). Atualmente é livre docente da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, escola, violência, educação infantil e jogo.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC / SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2018.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 12. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, Paulo.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GHILARDI, Reginaldo. Formação profissional em educação física: a relação teoria e prática. Motriz. v. 4, n. 1, p. 1-11, Junho, 1998.

NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018.

REDIN, Euclides. Humildade (verbete). In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2008. p. 212-213.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez, 1984.

SAVIANI, Dermeval. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 26-43, jun. 2015.

SPOLAOR, Gabriel da Costa; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Rola bola: dispositivo que produz guetos culturais. Revista Brasileira De Educação Física E Esporte, v. 34, n. 4, 2020. p. 623-637.

STRECK, Danilo R. Rigor/rigorosidade (verbete). In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2008. p. 362-364.

TEIXEIRA, Aleluia Heringer Lisboa. Quem ganha fica? Os jogos e brincadeiras na escola. Revista Digital Ef. Desportes, v. 1, n. 101, 2006. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd101/jogos.htm. Acesso em: 10 maio 2021.

ZITKOSKI, Jaime José. Diálogo/Dialogicidade (verbete). In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2008. p. 117-118.

Published

2021-08-10

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: PAULO FREIRE’S 100th BIRTHDAY: RESISTANCES AND UTOPIAS IN THE