DESAFIOS DA GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA E PARTICIPATIVA: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.7881

Keywords:

gestão demoacrática, participação, aprendizagem coletiva

Abstract

This article aims to contribute to the discussion on the need to (re)construct a democratic, participatory school management that exercises the autonomy, although relative, attributed to it. For that, it is based on the current legislation, as well as on studies by several authors who have been addressing this theme since the redemocratization of the country, and since the promulgation of the Federal Constitution of 1988. The text also narrates an experience in the management of a public school of the State School of São Paulo. Finally, a reflection is presented on the relevance of the implementation of the democratic-participatory management model in all education systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Aparecida Berardi Osório, Universidade de Aveiro

Doutora em Didática e Formação de Professores pela Universidade de Aveiro - Portugal. Professora de Didática nas Licenciaturas de Química e de Computação do IFBA-Campus de Porto Seguro.

References

BARROSO, João. Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2003.

BARROSO, João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 1998. p. 11-32.

BRASIL: Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988, atualizado em 2016. Disponível em: Constituição-Compilado (planalto.gov.br). Acesso em 21 abr. 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Ministério da Educação. Disponível em: portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em 23 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GADOTTI, Moacyr.; ROMÃO, José. Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 1997.

GADOTTI, Moacyr. Gestão Democrática com Participação Popular. CONAE 2014. Brasília: Instituto Paulo Freire, 2014.

GANDIN, Danilo. A Posição do Planejamento Participativo entre as Ferramentas de Intervenção na Realidade. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.1, p.81-95, jan./jun. 2001.

GARCIA, Teise de Oliveira Guaranha; CORREA, Bainca Cristina. Desafios à democratização da gestão escolar e a atuação dos professores na escola pública. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 225- 237, jan./jun. 2009.

KINZO, Maria D’Alva G. A Democratização Brasileira - um balanço do processo político desde a transição. São Paulo em Perspectiva, v.15, n. 4, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Editora da UFPR, n. 17, p. 153-176., 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola – teoria e prática. 6. ed. Goiânia: Heccus Editora, 2013.

LIMA, Licínio C. Organização Escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2000.

LÜCK, Heloísa et al. A escola participativa: o trabalho do Gestor. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

OSÓRIO, Regina Aparecida Berardi. Educação democrática construindo a escola dos sonhos. In PADILHA, R., ABREU, J. e ANTUNES, A. (Orgs.). A escola dos meus sonhos. São Paulo: UNIFREIRE, 2019.

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. In Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p.123-140, dez. 2009.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. P. A. (Org) Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14 ed. Campinas: Papirus, 2002.

Published

2022-05-04