CHILDHOOD DESIGN AND PLAY: A LOOK AT THE PROPOSED ACTIVITIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASE (BNCC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.7970

Keywords:

Children, Play, Historical-Cultural Theory

Abstract

Playing, a fundamental activity in Early Childhood Education, is an important tool for children's cognitive and social development. The research aimed to study the relevance of playfulness for children's learning and development from the perspective of Vygotsky, establishing a comparison between his theory and the activities proposed for Early Childhood Education in the new National Common Curriculum Base. In an attempt to achieve this goal, the methodological approaches adopted in this research were based on consolidated bibliographic research through the study of Vygotsky's theory and documental study of the Common National Curriculum Base (BNCC). Although some pedagogical practices are aimed at anticipating the literacy process and separating play from learning, the results show how essential playing is during childhood, enabling the child to know himself and the world, constituting a fundamental activity for integral child development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thalita Pereira Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Master's student in Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul/Campus of Três Lagoas, with a degree in Pedagogy from the same university. Basic Education Teacher at the Lowtons Education and Culture Foundation of Três Lagoas - MS

Ione da Silva Cunha Nogueira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP. Professora Associada na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Três Lagoas. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFMS/CPTL

References

ARIÈS, P. História social da infância e da família. Tradução: D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.

BARROS, F. C. O. M. Cadê o brincar?: da educação infantil para o ensino fundamental. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 215 p.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura: Referencial curricular nacional para a Educação Infantil, v3: Conhecimento de mundo. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601- anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: jun/2019.

BRASIL. MEC. CNE. CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CNE/SEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009.

FAZOLO, Eliane. Pelas teias do aramado: práticas culturais e pedagógicas na educação infantil. In: KRAMER, S.; ROCHA, E.A.C. Educação Infantil – enfoques em diálogo. Campinas – SP: Papirus, 2011.

FERREIRA, Zenilda. Tempos e espaços para brincar: o parque como palco e cenário das culturas lúdicas. In: KRAMER, S.; ROCHA, E.A.C. Educação Infantil – enfoques em diálogo. Campinas – SP: Papirus, 2011.

KISHIMOTO, M.T. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2010a.

KISHOMOTO, M.T. Brinquedo e Brincadeiras na Educação Infantil. Anais do I Seminário Nacional: Currículo Em Movimento. Belo Horizonte: Perspectivas Atuais, Nov. 2010b.

VERGNHANINI, N. S. Quero brincar: a brincadeira e o desenvolvimento infantil. 2011. 95 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 1998.

Published

2022-05-04