CHILDHOOD DESIGN AND PLAY: A LOOK AT THE PROPOSED ACTIVITIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASE (BNCC)
DOI:
https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.7970Keywords:
Children, Play, Historical-Cultural TheoryAbstract
Playing, a fundamental activity in Early Childhood Education, is an important tool for children's cognitive and social development. The research aimed to study the relevance of playfulness for children's learning and development from the perspective of Vygotsky, establishing a comparison between his theory and the activities proposed for Early Childhood Education in the new National Common Curriculum Base. In an attempt to achieve this goal, the methodological approaches adopted in this research were based on consolidated bibliographic research through the study of Vygotsky's theory and documental study of the Common National Curriculum Base (BNCC). Although some pedagogical practices are aimed at anticipating the literacy process and separating play from learning, the results show how essential playing is during childhood, enabling the child to know himself and the world, constituting a fundamental activity for integral child development.
Downloads
References
ARIÈS, P. História social da infância e da família. Tradução: D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.
BARROS, F. C. O. M. Cadê o brincar?: da educação infantil para o ensino fundamental. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 215 p.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura: Referencial curricular nacional para a Educação Infantil, v3: Conhecimento de mundo. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601- anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: jun/2019.
BRASIL. MEC. CNE. CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CNE/SEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009.
FAZOLO, Eliane. Pelas teias do aramado: práticas culturais e pedagógicas na educação infantil. In: KRAMER, S.; ROCHA, E.A.C. Educação Infantil – enfoques em diálogo. Campinas – SP: Papirus, 2011.
FERREIRA, Zenilda. Tempos e espaços para brincar: o parque como palco e cenário das culturas lúdicas. In: KRAMER, S.; ROCHA, E.A.C. Educação Infantil – enfoques em diálogo. Campinas – SP: Papirus, 2011.
KISHIMOTO, M.T. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2010a.
KISHOMOTO, M.T. Brinquedo e Brincadeiras na Educação Infantil. Anais do I Seminário Nacional: Currículo Em Movimento. Belo Horizonte: Perspectivas Atuais, Nov. 2010b.
VERGNHANINI, N. S. Quero brincar: a brincadeira e o desenvolvimento infantil. 2011. 95 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thalita Pereira Silva, Ione da Silva Cunha Nogueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ , permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Atribuição-NãoComercial-SemDerivações
CC BY-NC-ND