APRENDIZAGEM COLABORATIVA NO ENSINO DE BIOLOGIA: O SMARTPHONE COMO FERRAMENTA POTENCIALIZADORA DESSA APRENDIZAGEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8122

Keywords:

Education, Collaborative learning., Cell phone.

Abstract

In this work we bring the clipping of the dissertation that investigated the use of collaborative group activities in the discipline of biology enhanced using smartphones. The qualitative approach research took place with a group of students from four first-year classes of a high school in the interior of Ceará. A didactic sequence addressing human reproduction was used and a podcast production was requested, using the cell phone as an instrument for interaction and carrying out actions. Data analysis, carried out subjectively from the researcher's records and the students' texts related to research experience, and through the Iramuteq software, sought to understand the written productions. We found that collaborative activities combined with the cell phone allowed greater interaction and dialogue between students who exercised domain, creativity, synthesis power and development of technical skills.

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Author Biographies

GEORGELIANO FERREIRA INÁCIO, Secretaria de Educação do Estado do Ceará-SEDUC/ EEM Cônego Luiz Braga Rocha

Mestre em Ensino de Biologia pelo ProfBio - UECE. Pós graduado em Ensino de Biologia pela Universidade Cândido Mendes. Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará e é professor de Ensino Médio na instituição Cônego Luiz Braga Rocha.

Francisco Jarbas Santos de Sousa, Universidade Estadual do Ceará/Faculdade de Educação de Itapipoca/FACEDI

Possui graduação Cinema e áudio visual pela Universidade Federal do Ceará (2019), graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2001) , mestrado em Ciências Veterinárias pela Universidade Estadual do Ceará (2003) e Doutorado em Biotecnologia pela rede nordeste de biotecnologia (RENORBIO). Atualmente é professor adjunto I da Universidade Estadual do Ceará. 

Andréa Pereira Silveira, Universidade Estadual do Ceará/Faculdade de Educação de Itapipoca/FACEDI

 Possui Pós-Doutorado  e Doutorado  em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal do Ceará, Mestrado em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE), atuando como docente na Graduação em Ciências Biológicas e na Pós-Graduação no Mestrado Profissional em Rede em Ensino de Biologia - PROFBIO/UECE. 

Isabel Cristina Higino Santana, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação; professora adjunta FACEDI/UECE.

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Published

2022-05-04

Issue

Section

DOSSIÊ: MÉTODOS, METODOLOGIAS E PROCEDIMENTOS DE PESQUISA