PESQUISA-AÇÃO: PREMISSAS E ENCONTROS PARA CONSTRUÇÃO ARTESANAL NA PRÁTICA REFLEXIVA
DOI:
https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8123Keywords:
pesquisa-ação, método, intervenção pedagógica, prática reflexivaAbstract
Abstract
The research aimed to reflect on the theoretical, practical, and methodological assumptions that guide the investigative process of action research, establishing associations with the encounters, premises, and paths for handcraft construction in reflective practice. It was adopted as a methodological basis the systematic bibliographic analysis of 06 (six) works by scholars with current reading in the field of Education with the purpose of studying the theoretical and methodological approaches of action research with reflective practice. As result: the social, empirical, and qualitative trait was associated as a methodological premise; collective participation, critical reflection, awareness, dialogical posture, sensitive listening, alterity, and empathy, corroborate with the guarantee of scientific rigor. In summary, the encounters of action research with the ideal of intellectual craftsmanship broaden the debate and reflection around the possibilities and methodological paths for the construction of craftsmanship based on change, intervention, and transformation of pedagogical action.
Key Words: Action Research. Method. Pedagogical Intervention. Reflective Practice.
Downloads
References
AMORIM, Marília. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2004.
BARBIER, René. A pesquisa – ação. Brasília: Liber Livro, 2004.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Coleção Ciências da Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar – aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de A. (Org). Cartografia do trabalho docente: professor (a) – pesquisador (a). Campinas: Mercado de Letras, 1998.
MILLS, C. Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa – ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elizângela de Souza Bernaldino, Gicelma Claudia da Costa Xavier, José Lucas Pedreira Bueno, Clarides Henrich de Barba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ , permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Atribuição-NãoComercial-SemDerivações
CC BY-NC-ND