PESQUISA-AÇÃO: PREMISSAS E ENCONTROS PARA CONSTRUÇÃO ARTESANAL NA PRÁTICA REFLEXIVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8123

Keywords:

pesquisa-ação, método, intervenção pedagógica, prática reflexiva

Abstract

Abstract

The research aimed to reflect on the theoretical, practical, and methodological assumptions that guide the investigative process of action research, establishing associations with the encounters, premises, and paths for handcraft construction in reflective practice. It was adopted as a methodological basis the systematic bibliographic analysis of 06 (six) works by scholars with current reading in the field of Education with the purpose of studying the theoretical and methodological approaches of action research with reflective practice. As result: the social, empirical, and qualitative trait was associated as a methodological premise; collective participation, critical reflection, awareness, dialogical posture, sensitive listening, alterity, and empathy, corroborate with the guarantee of scientific rigor. In summary, the encounters of action research with the ideal of intellectual craftsmanship broaden the debate and reflection around the possibilities and methodological paths for the construction of craftsmanship based on change, intervention, and transformation of pedagogical action.

Key Words: Action Research. Method. Pedagogical Intervention. Reflective Practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizângela de Souza Bernaldino, Universidade Federal de Rondônia

Mestra em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente. Universidade Federal de Rondônia. Doutoranda do Programa de Pós – Graduação Mestrado Doutorado Profissional em Educação Escolar, Porto Velho – Rondônia. 

Gicelma Claudia da Costa Xavier, Universidade Federal de Rondônia

Mestra em Ciências da Linguagem. Universidade Federal de Rondônia. Doutoranda do Programa de Pós – Graduação Mestrado Doutorado Profissional em Educação Escolar, Porto Velho – Rondônia. 

José Lucas Pedreira Bueno, Universidade Federal de Rondônia

Doutor em Engenharia de Produção. Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. Professor do Programa de Pós- Graduação Mestrado Doutorado Profissional em Educação Escolar da Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho – Rondônia. 

Clarides Henrich de Barba, Universidade Federal de Rondônia

Doutor em Educação Escolar. Universidade Federal de Rondônia. Professor do Programa de Pós- Graduação Mestrado Doutorado Profissional em Educação Escolar, Porto Velho – Rondônia. 

References

AMORIM, Marília. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2004.

BARBIER, René. A pesquisa – ação. Brasília: Liber Livro, 2004.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Coleção Ciências da Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar – aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de A. (Org). Cartografia do trabalho docente: professor (a) – pesquisador (a). Campinas: Mercado de Letras, 1998.

MILLS, C. Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa – ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011

Published

2022-05-04

Issue

Section

DOSSIÊ: MÉTODOS, METODOLOGIAS E PROCEDIMENTOS DE PESQUISA