A EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: POSSIBILIDADES EM PESQUISA-AÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8125

Keywords:

Action research, Ethnic-racial relations, Education

Abstract

This paper aims to present the contributions of action research in education to ethnic-racial relations in the context of Higher Education. Action research is characterized by acting and researching simultaneously. It is a bibliographic research under a qualitative perspective. From the presentation of the characteristics and foundations of action research, we seek to reflect on its potential as an investigative practice for fighting racism in the University context. Therefore, we used qualitative research through literature review, highlighting the studies conducted by René Barbier (2007), Thiollent (1986), among others. We found out that action research, as a collaborative and interventional methodology to investigated reality, seeks to encourage reflections that lead to effective changes in practice. Thus, it presents itself as a necessary strategy in the educational area, as it allows the deepening of ethnic-racial relations theme and the development of actions that promote ethnic-racial equality in the University.

Keywords: Action research. Ethnic-racial relations. Education

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Author Biographies

Lizandra Sodré Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Docente em Práticas Educativas (PPGFOPRED) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - Centro de Ciências Humanas e Sociais (CCSST), localizada em Imperatriz, Maranhão, Brasil. Especia­lista em Avaliação Psicológica pelo Instituto de Pós-graduação e Graduação (IPOG). Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Psicóloga do Serviço de Assistência Estudantil da UFMA (CCSST) - campus Imperatriz. Membro do grupo de pesquisa Diálogos Interculturais e Práticas Educativas (DIPE). Área de atuação/estudo: Psicologia Escolar, Saúde Mental, Psicologia An­tirracista, Educação Superior. 

Herli de Sousa Carvalho, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Ciências da Educação pela Universidad Del Norte (UNINORTE). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestra­ em História Social pela Universidade Severino Sombra. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora Adjunto II no Curso de Pedagogia da UFMA - Centro de Ciências Humanas e Sociais (CCSST).  Professora no Programa de Pós-Graduação em Formação Docente em Práticas Educativas (PPGFOPRED) da UFMA - Centro de Ciências Humanas e Sociais (CCSST), localizada em Imperatriz, Maranhão, Brasil. Membro do grupo de pesquisa Diálogos Interculturais e Práticas Educativas (DIPE). Área de atuação/estudo: História e Cultura Afro-Brasileira e Africana, Comunidades quilombolas, Educação Infantil, Educação Superior, Formação docente, Psicologia da Educação.

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Published

2022-05-04

Issue

Section

DOSSIÊ: MÉTODOS, METODOLOGIAS E PROCEDIMENTOS DE PESQUISA