O BLOG COMO PRODUTO TÉCNICO TECNOLÓGICO QUE AUXILIA NA IMPLEMENTAÇÃO DA BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8167

Keywords:

Blog, BNCC, Formação de Professores

Abstract

This article summarizes a research that aimed to analyze the guidelines prescribed in the National Common Curriculum Base and its effects on the pedagogical work of teachers working in a municipal school in rural São Luís - MA. Therefore, this qualitative and critical research has as areas of approach the curriculum and educational policies in Brazil.  In this sense, the research sought to understand how teachers in the rural area conceptualize, treat, reinvent, resist and improve the guidelines of the BNCC. From this perspective, an educational blog of collaborative writing was built with teachers, understood as a means of communication and sharing of materials and tools that enable the implementation of bncc in the school(s).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wendla Mendes Silva Borges, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual do Maranhão (PPGE-UEMA); professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental pela Secretaria Municipal de Educação de São Luís (SEMED) São Luís-MA.

Ilma Vieira do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Profa. Dra. no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Maranhão e da Federal do Maranhão.

References

BOTTENTUIT, J. B. Portais educacionais e suas características: contribuições para o estado da arte. Revista Científica de Educação a Distância, v. 5, n. 9, jan. 2014. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/950. Acesso em 29 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 29 out. 2021.

CIPRIANI, F. Blog Corporativo. São Paulo, SP: Novatec, 2006.

FAUSTIN, S. H; MOLIANI, M. M. Uso do blog na educação. Cadernos PDE - Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, v. 1, 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_ped_artigo_soeli_henrique_faustin.pdf . Acesso em: 25 jan. 2021.

FRANCO, M. de F. Blog Educacional: ambiente de interação e escrita colaborativa. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 16., 2005, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.309-319 . Acesso em: jul. 2019.

GOMES, M. J. Blogs: um recurso e uma estratégia pedagógica. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE INFORMÁTICA EDUCATIVA – SIIE05, 7., 2005, Leiria, Portugal. Anais [...]. Leiria: Uminho, 2005. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/4499/1/Blogs-final.pdf . Acesso: 09 fev. 2020.

KLIEMANN, G. L. et al. O uso de recursos computacionais na formação continuada de Professores de ciências do ensino fundamental. TICs & EaD em Foco, São Luís, v. 4, n. especial, nov. 2018. Disponível em: https://ticsead.uemanet.uema.br/index.php/ticseadfoco/article/view/324. Acesso em 29 out. 2021.

MARINHO, S. P. P. Blog na educação e manual básico de blogger. Belo Horizonte, MG: Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2007.

NASCIMENTO, A. K. de O. et al. Letramentos digitais e formação inicial de professores. Revista (Con)Textos Linguísticos, v. 13, n. 16, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27607. Acesso em: 29 out. 2021.

NORNBERG, M.; SILVA, G. F. Processo de escrita e autoria sobre a ação docente enquanto prática formativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 54, p. 185-202, out/dez. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.31359 . Acesso em: jul. 2021.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, M. Educar na cibercultura: desafios à formação de professores para docência em cursos online. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 3, jun./jul. 2010. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2010/edicao_3/3-educar_na_cibercultura-desafios_formacao_de_professores_para_docencia_em_cursos_online-marco_silva.pdf. Acesso em 29 out. 2021.

VEIGA, I. P. A; SILVA, E. F. Ensino fundamental: gestão democrática, projeto político-pedagógico e currículo em busca da qualidade. In: VEIGA, I. P. A.; SILVA, E. F. (orgs). Ensino Fundamental: da LDB à BNCC. São Paulo: Papirus, 2018

Published

2022-05-04

Issue

Section

DOSSIÊ: MÉTODOS, METODOLOGIAS E PROCEDIMENTOS DE PESQUISA