ANÁLISE DE PROSA E GRUPO DE DISCUSSÃO: ALTERNATIVAS METODOLÓGICAS PARA O MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8404

Keywords:

Mestrado profissional, Metodologia de pesquisa, Análise de prosa, Grupo de discussão

Abstract

The article presents some alternatives for forwarding research projects in the Professional Master's Degree (MP) in education. It takes as a background a text published by Professor Marli André, in the early 1980s, through which she drew attention to the growing use of the qualitative approach to research and proposed Prose Analysis as an alternative for the analysis of these Dice. Our objective was to recover this discussion and demonstrate that the qualitative approach to research, as well as applied research, constitute adequate means for carrying out research projects in MP. Through bibliographic and documental review, we present the challenges of collecting and analyzing qualitative data. As an alternative, we propose the use of the Discussion Group that can be used remotely due to the covid-19 pandemic to collect data and Prose Analysis to analyze this data in professional education programs.

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Author Biographies

Nonato Assis de Miranda, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Professor e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).

Ana Sílvia Moço Aparício, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Vice-coordenadora e docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

André dos Anjos Cangueiro Silva, Universidade Paulista - UNIP

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS); Professor do Curso de Pedagogia da Universidade Paulista (UNIP)

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Published

2022-05-04 — Updated on 2022-10-05

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Issue

Section

DOSSIÊ: MÉTODOS, METODOLOGIAS E PROCEDIMENTOS DE PESQUISA