O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n14.8508

Keywords:

Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies

Abstract

This article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Nunes Souza, REDE MUNICIPAL DE ENSINO DE BELO HORIZONTE

Mestre em Educação. PBH. Minas Gerais, Brasil.

Andréia de Assis Ferreira, UFMG

Doutora em Educação. UFMG, Minas Gerais, Brasil.

References

ARAÚJO, Bruna Santos. COM.CRIAÇÃO UFMG: proposta de blog para setor de Criação Gráfica do Centro de Comunicação da UFMG – CEDECOM. 2016. Trabalho (Conclusão de Curso) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

p.

BAUMAN, Zygmunt. 44 cartas do mundo líquido moderno. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Zahar, 2011. 228 p. Disponível em

https://farofafilosofica.com/2017/02/24/zygmuntbauman-em-pdf-31-livros-para-download/.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de janeiro: Zahar, 2008.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de. GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018 (Coleção Tendências em Educação Matemática).

COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: uma breve história do amanhã. Tradução de Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

KAWACH, Guilherme Jotto. Entre letramentos e multiletramentos: contribuições teóricas pra um ensino crítico de língua inglesa. Dossiê especial: Formação docente, tecnologias digitais e educação crítica. ROCHA; HIBARINO AZZARI (org.). Revista X, v. 2, p. 44-61, 2015.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologia: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012. 141 p.

KLEIMAN, Ângela B. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. (Coleção Letramento, Educação e Sociedade).

KRESS, Gunther. Multimdodality: A Social Semiotic Approach to Contemporany Communication. London: Routledge. 2010.

LEMKE, Jay L. Metamedia literacy: transforming meanings and media. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49 n.2, p. 455-479, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tla/v49n2/09.pdf. Acesso em: 1 ago. 2019.

LEMOS, André; PASTOR, Leonardo. A fotografia como prática conversacional de dados. Espacialização e sociabilidade digital no uso do Instagram em praças e parques na cidade de Salvador. Comunicação Mídia e Consumo, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 10-33, jan./abr. 2018.

LEMOS. André, SENA. Catarina de. Mais livre para publicar: efemeridade da imagem nos modos “galeria” e “stories” do Instagram. Revista Mídia e Cotidiano, S. l., v. 12, n. 2, p. 6- 26, ago. 2018.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. 208 p.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999. 272 p. (Coleção TRANS).

MAGDA, Soares. Alfabetização e Letramento: teorias e práticas. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (2 horas). Publicado pelo canal ABRALIN. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UnkEuHpxJPs&t=4009s. Acesso em: 7 set. 2020.

RIBEIRO, Ana Elisa Ferreira. Entrevista com Ana Elisa Ferreira. [S. l.: s. n.], 2012. 1 vídeo (44 min.). UFMG Tube. Disponível em:

https://www.ufmg.br/proex/cpinfo/ufmgtube/entrevistas/entrevista-com-ana-elisa-ribeiro/. Acesso em: 20 abr.2019.

RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento Digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, on-line, v. 8, n. 1, p. 15-38, jan./jun. 2009.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade e produção de textos: questões para o letramento na atualidade. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 38, n. 64, p. 21-34, jan./jun. 2013. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/signo. Acesso em: 24 ago. 2019.

RIBEIRO, Ana Elisa. NOVAIS, Ana Elisa Costa. Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2012. 192 p.

RIBEIRO, Ana Elisa. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. 128 p. (Linguagens e tecnologias).

RIO VERDE. Dilma Maria Campelo. Gêneros textuais e infografia: a busca por novas perspectivas de ensino e aprendizagem de competências e habilidades para a leitura de textos verbo-visuais. Orientadora: Ana Maria Nápoles Villela. 2017. 253 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

ROJO, Roxane Helena R, MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANCHO, Juana; COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias da aprendizagem e a educação contemporânea. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (1 hora). Publicado pelo canal NELT UFBA. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yN63PY3Yhjk. Acesso em: 10 mar. 2021.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonoro visual verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2005.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Questões da Nossa Época, 47).

XAVIER, João Paulo. Letramento visual crítico: leitura, interpretação e apropriação das imagens dos livros didáticos. Orientadora: Elzimar Goettenauer Marins Costa. 2015. 184 f. Tese (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de

Minas Gerais, 2015.

Published

2023-04-12

Issue

Section

DOSSIÊ: (MULTI) LETRAMENTOS E TECNOLOGIAS DIGITAIS