O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8580

Keywords:

Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil.

Abstract

This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school.

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Author Biographies

Mercia Marques de Mesquita Reinehr, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC

Possui graduação em Letras-Inglês/ Formação Pedagógica pela Universidade Estácio de Sá - Jaraguá do Sul/SC(2020), graduação em Administração pela Universidade Federal de Roraima(2008), graduação em Licenciatura em Educação Profissional e Tecnológica (Complem. Pedagógica) pelo Instituto Federal de Santa Catarina(2020), especialização em Pós-graduação, Especialização em Educação Inclusiva pela Universidade do Estado de Santa Catarina(2020) e especialização em MBA em Auditoria Hospitalar pela Universidade Anhanguera - Uniderp(2018). 

Roselaine Ripa, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC

Pedagoga e Doutora em Educação, professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

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Published

2022-10-27

Issue

Section

DOSSIÊ: FUNDAMENTOS E PRÁTICAS DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: AVANÇOS E DESAFIOS DA ESCO