A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n14.8822

Keywords:

Supervisão do Ensino, Gestão democrática, Política e Educação

Abstract

Abstract

This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation.

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Author Biographies

Francisco de Assis Carvalho, UNICID - UNIVERSIDADE CIDADE DE SÃO PAULO

Pedagogo, Filósofo, Mestre em Educação pela UNICID – Universidade Cidade de São Paulo, Supervisor de Ensino do Município de Mauá, SP, BR.

Eric Ferdinando Kanai Passone, Universidade Cidade de São Paulo

Psicólogo, Mestre e Doutor em Educação pela UNICAMP – Universidade de Campinas. É vice coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e docente do Programa de Mestrado Profissional em Gestão Educacional (PPGP-GE) da Universidade da Cidade de São Paulo (UNICID), SP, BR.

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Published

2023-04-12