Digital literacy and its contributions in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n14.8828Keywords:
Digital literacy, National Common Curriculum Base, Basic EducationAbstract
This work addresses some important concepts for contemporary education, such as digital literacy. The main objective is to show the contributions of this type of literacy to the formation of students in Basic Education. The research used bibliographic sources and carried out a study on digital literacy is proposed in National Curricular Common Base (BNCC). The contributions of Kleiman (2005), Soares (2009) and Gabriel (2017) were considered very important for understanding the concepts of reading acquisition and social literacy. Likewise, studies by Soares (2002), Walsh (2010) and Rojo (2012) on the concepts of digital literacy, multimodal literacy and multiliteracie stand out. Through this work, it was noticed that the opportunity to try an innovative way of reading, critical thinking development, teamwork encouragement and promotion of engagement in school activities are important contributions of digital literacy in Basic Education.
Downloads
References
ARAUJO, Elaine Vasquez Ferreira de. A BNCC e o letramento digital: leitura e escrita digital no Ensino Médio. Anais do CIET, São Carlos, p. 1-12, ago. 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1197. ISSN 2316-8722. Acesso em: 18 jun. 2022.
BOLTER, Jay David. GRUSIN, Richard. Remediation: understanding New Media. Massachusetts: Mit Press, 2000.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília; MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 jun. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 18 jun. 2022.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002.
DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura - como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Alfabetização digital: problematização do conceito e possíveis relações com a pedagogia e com a aprendizagem inicial do sistema de escrita. In: COSCARELLI, C. V.; RIVEIRO A. E. Letramento Digital – aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 57-70.
GABRIEL, Rosângela. Letramento, alfabetização e literacia: um olhar a partir da ciência da leitura. Prâksis, Novo Hamburgo, v. 2, p. 76-88, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/1277. Acesso em: 14 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.1277.
GOULART, Cecília. Letramento e novas tecnologias: questões para prática pedagógica. In: COSCARELLI, C. V.; RIVEIRO A. E. Letramento Digital – aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 47-56.
KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever?. São Paulo: Unicamp, 2005.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008
TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. Nativos digitais: considerações sobre os alunos contemporâneos e a possibilidade de se (re)pensar a prática pedagógica. Doxa: Rev. Bras. Psicol. Educ., Araraquara, v.19, n.2, p. 295-307, jul./dez. 2017. e-ISSN: 2594-8385. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/download/10955/7089/30503&sa=D&source=docs&ust=1666138495867764&usg=AOvVaw0_htGbGHn9GVHJAHN_ItVn Acesso em: 15 out. 2022. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10955
WALSH, Maureen. Multimodal literacy: What does it mean for classroom practice?. Australian Journal of Language and Literacy, Australia, v. 33, n. 3, p. 211-239, out. 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267398684_Multimodal_literacy_What_does_it_mean_for_classroom_practice. Acesso em: 10 jun. 2022. ISSN 1038-1562.
WOLF, Maryanne. O Cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. Tradução Rodolfo Ilari, Mayumi Ilari. São Paulo: Contexto, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Larissa, Alana, Ana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ , permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Atribuição-NãoComercial-SemDerivações
CC BY-NC-ND