ENSINO MÉDIO INTEGRADO E A AVALIAÇÃO COMO INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9220

Keywords:

Professional and technological education, Integrated professional education, Learning assessment, Metacognition

Abstract

Integrated high school has been pointed out as a possibility to guarantee a more comprehensive education to students, providing them with the conditions to transform their reality towards a more just and supportive societal model. Practices and values collectively built and experienced in the school environment contribute to the construction of students' identities, reflecting in other social spaces they participate in. Our objective is to discuss how learning assessment can be conducted in a way that contributes to an integrated high school proposal as presented. It is observed that metacognition can contribute to a more active and conscious role by the student, with the potential to generate benefits in their learning process and in other aspects of their life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otavio Patrício Netto, Instituto Federal Catarinense

Master's student in the Professional and Technological Education Graduate Program (ProfEPT) at the Instituto Federal Catarinense. Specialization in School Management from Centro Universitário Leonardo da Vinci (Santa Catarina, Brazil). Bachelor's degree in Visual Arts from Centro Universitário Leonardo da Vinci (Santa Catarina, Brazil). Administrative Technician at the Instituto Federal Catarinense. Email: netto.otavio@gmail.com. Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/4332807021956484. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5342-294X.

Cloves Alexandre Castro, Instituto Federal Catarinense

Postdoctoral degree in Geography from the Universidade de São Paulo (USP). PhD in Human Geography from the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Master's in Human Geography from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT-UNESP). Bachelor's in Human Geography from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT-UNESP). Professor of Basic, Technical, and Technological Education at the Instituto Federal Catarinense (IFC), Blumenau, Santa Catarina, Brazil. Professor of the Master's in Professional and Technological Education (ProfEPT) at the associated institution Instituto Federal Catarinense (IFC). Email: cloves.castro@ifc.edu.br. Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/3122759041294108. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5383-6563.

References

ANTUNES, R. L. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 1. ed ed. São Paulo: Boitempo Ed, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Expansão da Rede Federal. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec-programas-e-acoes/expansao-da-rede-federal. Acesso em: 10 dez. 2022.

CASTRO, C. A.; PLÁCIDO, R. L.; MEDEIROS, I. T. Educação Tecnológica no Brasil: a geopolítica e geografa política do processo histórico In: TOMAZELLA. Marlon (org.). Educação, cultura e sociedade. João Pessoa: IFPB, 2019, p. 33-77. Disponível em: http://editora.ifpb.edu.br/index.php/ifpb/catalog/book/236. Acesso em: 29 jul. 2023.

CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Em: Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83–106.

CORRÊA, V. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. Em: Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 129–148.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50a edição ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73a edição ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

FRIGOTTO, G. Educação e trabalho: bases para debater a educação profissional emancipadora. Perspectiva, v. 19, n. 1, p. 71–87, 1 jan. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/8463. Acesso em: 29 jul. 2023.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (EDS.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

JULIA, D. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1 [1], p. 9–43, 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 29 jul. 2023.

LIBÂNEO. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus Editora, 2013.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2003.

LUCKESI, C. C. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 2005.

LUCKESI, C. C. O ato de avaliar a aprendizagem na escola. Em: Avaliação da aprendizagem: componentes do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011. p. 263–294.

PACHECO, E. Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio: Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais. São Paulo: Moderna, 2012. Disponível em: https://www.fundacaosantillana.org.br/publicacao/perspectivas-da-educacao-profissional-tecnica-de-nivel-medio-proposta-de-diretrizes-curriculares-nacionais/. Acesso em: 29 jul. 2023.

PACHECO, E. Fundamentos político-pedagógicos dos institutos federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: IFRN, 2015. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1018. Acesso em: 02 ago. 2023.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2000.

PLÁCIDO, R.; BENKENDORF, S.; TODOROV, D. Porosidade e permeabilidade: Uma abordagem mesoanalítica em história das instituições escolares a partir da Cultura Escolar. Metodologias e Aprendizado, v. 4, p. 183–196, 7 jun. 2021. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/2221. Acesso em 29 jul. 2023.

PORTILHO, E. M. L. Aprendizagem ao longo da vida. Revista Cenário Rural, n. Ano 3. n. 1, p. 13–24, 2008. Disponível em https://www.senar-ap.org.br/uploads/biblioteca/2015/06/revista-cenario-rural-iii.pdf. Acesso em: 02 ago. 2023.

RAMOS, M. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. Em: Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 107–128.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, p. 152–165, abr. 2007. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012. Acesso em: 29 jul. 2023.

SAVIANI, D. A pedagogia histórico-crítica. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, v. 3, n. 2, p. 11–36, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1405. Acesso em: 02 ago. 2023.

Published

2023-11-27

Issue

Section

DOSSIÊ AVALIAÇÃO EM FOCO