DOCÊNCIA, HISTÓRIA E QUESTÕES DE GÊNERO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9222

Keywords:

profissão docente, professores/as, feminização

Abstract

In this article, a contextualization of the historical trajectory of the teaching profession in Brazil and its variation between genders will be presented, starting from an initially male profession, even because it began at a time when women did not have the possibility of exercising any profession or having a trade, and which over time became feminine, especially in Early Childhood Education and in the early years of Elementary School, researched data will be used to explore this retrospective and what fostered this professional change in education. Therefore, it is hoped that through this article, and studies directed on the subject, we can emphasize the importance of such discussions, in researching and analyzing the most diverse forms of construction of the teacher's identity in their historical and social context, regardless of race , gender, class and/or religion.

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Author Biographies

Luis Fernando Martins Lopes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus de Três Lagoas. Mato Grosso do Sul – Brasil.

Ione da Silva Cunha Nogueira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista na Área de Políticas Públicas e Administração da Educação Brasileira - Faculdade de Filosofia e Ciências - Marília - SP. Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista UNESP/Assis. Mestre em Educação Escolar e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/FCL-AR) - Faculdade de Ciências e Letras - Araraquara. Professora Associada da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - Campus de Três Lagoas - MS, na Graduação e Pós-graduação /Mestrado em Educação. 

Silvia Adriana Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus Presidente Prudente, Mestre e Doutora  em Educação pela mesma Universidade. Professora Adjunta da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, na Graduação  e Pós-Graduação (Educação) no Campus de Três Lagoas e no Programa de Pós-Graduação em Educação do Campus do Pantanal. 

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Published

2024-09-09

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO