PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9224

Keywords:

Educação Infantil, Práticas educativas, Leitura

Abstract

The investigation present in this report refers to an Early Childhood Education school in a city in the Vale do Paraíba Paulista linked to a public Municipal Education Network whose Early Childhood Education carries out a specific program of Literature classes. Nine teachers participated in the study. This text presents educational reading practices carried out with babies and very young children by these teachers. This report is an excerpt from a doctoral thesis, with a qualitative approach that investigated, in the light of Moscocivi's studies, the social representations of reading in early childhood by daycare teachers. This thesis consisted of a case study, whose data were generated by interviews, document analysis and observation of reading proposals. However, the data presented here originated from participant observation, revealing important aspects, for the researcher, in the educational practices of these teachers and in the responses of babies and children to them.

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Author Biographies

Geisa Aparecida Martins Bizarria, Universidade Estácio de Sá

Doutora em Educação pela Universidade Estácio de Sá (UNESA-2022) e Mestra em Educação pela Universidade de Taubaté (UNITAU-2018). Possui Pós-Graduação em Ensino Português, Literatura e Redação (CEUCLAR-2009) e Especialização em Psicopedagogia pela Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP-2009). É licenciada em Letras pela Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP-2006) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano (CEUCLAR -2008). Também é atriz habilitada pela Escola de Teatro e Televisão (INCENNA-2015). No campo profissional exerce função de Orientadora de Ensino sendo integrante da equipe técnica da Coordenadoria de Educação Especial e Inclusiva da Rede de Ensino Municipal de São José dos Campos, na qual já atuou como Orientadora de Escola, professora regente e professora dos projetos Sala de Leitura Interativa e Atendimento Educacional Especializado. 

Rita de Cassia Pereira Lima, Universidade Estácio de Sá

Graduada em Terapia Ocupacional pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1982) e em Ciências da Educação pela Université René Descartes/Paris V(1987). Doutora em Ciências da Educação pela Université René Descartes/Paris V (1994). Atualmente é professora no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estácio de Sá-RJ, Linha de Pesquisa Representações Sociais e Prática Educativas. É Pesquisadora Associada do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade-Educação (CIERS-ed/FCC)/Cátedra UNESCO sobre Profissionalização Docente (FCC). É membro do GT Representações Sociais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP). 

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Published

2023-12-28