SELF-ASSESSMENT IN A GRADUATE PROGRAM IN THE AMAZON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9258

Keywords:

Self-evaluation, Graduate program, Participation

Abstract

This article on the self-assessment of the Graduate Program in Management and Curriculum of the Basic School of the Federal University of Pará in the 2021-2022 biennium, aims to discuss the performance of the self-assessment for the review of training and administrative practices with a view to improving educational resources and structural aspects of postgraduate programs. A questionnaire, interview and focus group were applied, involving basic education leaders, graduate teachers, active students and program graduates. We conclude that the self-assessment process plays an essential role for postgraduate students to identify their strengths and weaknesses, in view of positive changes to reinforce their relevance in the construction of knowledge and qualitative advancement of society.

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Author Biographies

Renato Pinheiro da Costa, UFPA

Pedagogo. Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Currículo da Escola Básica e do Programa de Pós-graduação em Ensino de História da Universidade Federal do Pará. Líder do Grupo de Pesquisa HISTEDBR/SECÇÃO ALTAMIRA.

José Bittencourt da Silva, Universidade Federal do Pará

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (PPGE/UFPR, 2022); Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED/UFBA, 2016); Doutorado em Ciências Ambientais pela Universidade Federal do Pará (NAEA/UFPA, 2007); Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Pará (NAEA/UFPA, 2003); Especialização em Ciência Política pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal do Pará (IFCH/UFPA, 1995); Licenciatura e Bacharelado em Ciências Sociais pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal do Pará (IFCH/UFPA, 1993). Atualmente é professor Titular da Universidade Federal do Pará, atuando na graduação e Pós-Graduação (Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica-PPEB) no Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica (NEB). É líder/coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Desenvolvimento da Amazônia (GEPEDA). 

Irlanda do Socorro de Oliveira Miléo, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica - São Paulo (2013). Possui mestrado em Educação - Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pará (2007) e graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará/Campus de Altamira (2003). É professora adjunta da Faculdade de Etnodiversidade da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Altamira e do Programa Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB). 

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Published

2023-12-19

Issue

Section

DOSSIÊ AVALIAÇÃO EM FOCO