The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9264

Keywords:

Assessment, Learning, Measurement, Teacher

Abstract

In the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations.

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Author Biographies

Robson Roberto da Silva Branco, Faculdade Santa Teresa

Graduando em Licenciatura plena em Pedagogia pela Faculdade Santa Teresa (FST/2020-2023).

Renan dos Santos Rodrigues, Faculdade Santa Teresa

Graduado em Licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Estado do Amazonas (UEA/2016) e Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM/2022). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da UFAM (2017-2019), na linha de pesquisa intitulada Educação Especial e Inclusão no Contexto Amazônico. Pós-graduado em Tutoria em EaD e Docência do Ensino Superior e Pós-graduado Especialização em Psicopedagogia e Educação Especial.  É membro do Laboratório de Estudos do Comportamento Motor Humano (LECOMH) da Faculdade de Educação Física e Fisioterapia (FEFF/UFAM). Professor do Ensino Superior na instituição Faculdade Santa Teresa.

Thaiany Guedes da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Pesquisadora licenciada em Pedagogia pela UEA (Universidade do Estado do Amazonas); Mestra em Educação do PPGE - UNESP (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho) e doutora em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora Adjunta do Departamento e Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM. Membra do grupo de Pesquisa Laboratório de Neurodidática e Formação de Professores - UFAM.  Atua como Coordenadora do Curso de Licenciatura em Pedagogia (Matutino) da Faced (UFAM) 2021-2023. 

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Published

2023-12-19

Issue

Section

DOSSIÊ AVALIAÇÃO EM FOCO