FLEXIBILIZAÇÃO DO CONHECIMENTO MATEMÁTICO MEDIANTE USO DO ROLE PLAYING GAME FLEX: UMA EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA COM ESTUDANTES DO CURSO DE ADMINISTRAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9334

Keywords:

Role Playing Game, Jogo Pedagógico, Flexibilização do conhecimento matemático

Abstract

The study presents RPG Flex, configured as a teaching strategy in the Higher Education Course in Administration. The objective is to verify how the Role Playing Game (RPG) is capable of promoting the cognitive flexibility of mathematics elements in multiple situations experienced by students of the Financial Administration component. The theoretical framework was structured around the pedagogical RPG and the Theory of Cognitive Flexibility. The research is characterized as qualitative and quantitative applied at a public and a private university, with volunteer students from the Financial Administration component as participants. To collect data, a voice recorder was used during the game and an online questionnaire after the game. As research results, it was identified that the RPG Game can contribute to the flexibility of students' mathematical knowledge, however, it was identified that one of the researched principles of the Cognitive Flexibility Theory, “avoid oversimplification” identified in application decisions involving the elements of mathematics could not be made more flexible.

 

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Author Biographies

Tereza Evâny de Lima Renôr Ferreira, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Doutora em Ensino das Ciências e Matemática. Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Pernambuco. Mestrado em Ciência da Informação (UFPB) e Graduação em Administração. É Professora do Departamento de Gestão Pública da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Membro do Grupo de Pesquisa Informação, Aprendizagem e Conhecimento - GIACO/UFPB/CNPq. 

Marcelo Brito Carneiro Leão, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Pós-Doutor no uso das Tecnologias da Informaçao e Comunicaçao no Ensino de Ciências pela Universitat de Barcelona. Doutor e Mestre em Química Computacional pela Universidade Federal de Pernambuco. Licenciado em Química pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. É Professor Titular da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Membro da Academia Pernambucana de Ciências (APC). Coordenador do Núcleo SEMENTE (Sistemas para a Elaboração de Materiais Educacionais com uso de Novas Tecnologias) da UFRPE.

Flávia Cristina Gomes Catunda de Vasconcelos, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Licenciada em Química pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Mestra em Ensino das Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Ensino das Ciências (PPGEC-UFRPE) e doutora em Ensino de Química pelo Programa Interunidades em Ensino das Ciências da Universidade de São Paulo (PIEC-USP). Coordena o Núcleo de Investigação de Práticas Pedagógicas no Ensino de Química (@NIPPEQ). Professora Permanente nos Programas de Pós Graduação em Educação e Matemática (PPGECM-UFPE) e Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI-UFRPE).

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Published

2024-11-25