DISCURSO EUGÊNICO RACIAL NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA (1929-1933)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9465

Keywords:

eugenia; educação brasileira; discurso

Abstract

This work focuses on the issue relating to the eugenic ideological discourse present in the field of education. Through the documentary analysis of the Eugenics Bulletins published by Renato Kehl from 1929 to 1932, the eugenic discourse in Brazilian society and the encouragement of eugenic practices through education are verified. The racial perspective is used, seeking to understand how education was used to propagate racist logic in society. Furthermore, the main educational reform movements in Brazil go through the period of effervescence of eugenics in the country, which implies the defense of eugenic education in the Brazilian Constitution of 1934. In this sense, it is essential to reflect on the impact of this eugenic influence even today education system and the need to establish anti-racist education.

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Author Biographies

Carmen Jesus da Silva, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Licenciada em História, Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciências Humanas e Sociais -Universidade Federal do Oeste da Bahia – UFOB. Bolsista CAPES. Bahia– Brasil.

Jose Francisco dos Santos, Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB

Doutor em História PUCSP e docente das disciplinas de Estudos Culturais e Relações Étnico-Raciais e História e Cultura Indígena e Afro-brasileira do DAHUM AP. – UTFPR e dos Programas de Pós-graduações (PPGCHS e PPGE), ambos Universidade Federal do Oeste da Bahia – UFOB. Bahia– Brasil.

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Published

2024-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO