DISCURSO EUGÊNICO RACIAL NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA (1929-1933)
DOI:
https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9465Keywords:
eugenia; educação brasileira; discursoAbstract
This work focuses on the issue relating to the eugenic ideological discourse present in the field of education. Through the documentary analysis of the Eugenics Bulletins published by Renato Kehl from 1929 to 1932, the eugenic discourse in Brazilian society and the encouragement of eugenic practices through education are verified. The racial perspective is used, seeking to understand how education was used to propagate racist logic in society. Furthermore, the main educational reform movements in Brazil go through the period of effervescence of eugenics in the country, which implies the defense of eugenic education in the Brazilian Constitution of 1934. In this sense, it is essential to reflect on the impact of this eugenic influence even today education system and the need to establish anti-racist education.
Downloads
References
AZEVEDO, Fernando de et al. O Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932). [S. l.: s. n.], 1932. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1044145/mod_resource/content/1/3.Manifesto%20dos%20Pioneiros%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 16 fev. 2024.
AZEVEDO, Fernando de. Cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. 4. ed. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 1963.
AZEVEDO, Fernando de. O segredo da marathona. In: SOCIEDADE EUGÊNICA DE SÃO PAULO, 1919, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Ed. Revista do Brasil, 1919. p. 113-136.
BRASIL. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil (de 16 de julho de 1934). [S. l.: s. n.], [1934]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm. Acesso em: 16 fev. 2024.
BRASIL. Lei nº 3.987, de 2 de janeiro de 1920. Reorganiza os serviços da Saude Publica. [S. l.: s. n.], [1920]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1920-1929/lei-3987-2-janeiro-1920-570495-publicacaooriginal-93627-pl.html. Acesso em: 16 fev. 2024.
D’AVILA, Jerry. Diploma de brancura. Política social e racial no Brasil – 1917-1945. São Paulo: Unesp, 2006.
DAVIS, Angela Y. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque, BRITTO, Jader de Medeiros (org.). Dicionário de Educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; MEC/INEP/COMPED, 2002.
MANSANERA, Adriano Rodrigues; SILVA, Lúcia Cecília da. A influência das idéias higienistas no desenvolvimento da psicologia no Brasil. Psicologia em Estudo, v. 5, n. 1, p. 115-137, 2000.
ROCHA, Célia Aparecida. A re-significação da eugenia na educação entre 1946 e 1970: um estudo sobre a construção do discurso eugênico na formação docente. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
SÁ, Carlos. Higiene e educação da saúde. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Educação Sanitária, 1943.
STEPAN, Nancy Leys. Eugenia no Brasil, 1917-1940. In: HOCHMAN, Gilberto; ARMUS, Diego (org.). Cuidar, controlar, curar: ensaios históricos sobre saúde e doença na América Latina e Caribe. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2004. p. 331-391.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carmen Jesus da Silva, Jose Francisco dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ , permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Atribuição-NãoComercial-SemDerivações
CC BY-NC-ND