“A HISTÓRIA QUE A HISTÓRIA NÃO CONTA”: POPULAÇÕES NEGRAS E EDUCAÇÃO BRASILEIRA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9506

Keywords:

Educação dos Negros

Abstract

ABSTRACT

 

This research was born out of indignation at the brancocêntrico process of (re)producing knowledge in academia. It deals with experiences of absence, of the lack of visibility of black populations, experienced during the course Brazilian Education. With the aim of investigating the contributions of black populations to national education between 1900 and 1960, this qualitative (POLAK; DINIZ, 2011), counter-colonial study - a marker of subjectivity and the processes of black (re)existence in the face of colonization (SANTOS, 2015) and bibliography, enabled dialogues with Cunha Jr. (2001; 2021), Gomes (2017), Nascimento (2020) and Bento (2022). Since denunciation and announcement are important categories present in the Black Movement, we denounce the - intentional - lack of black authors within the university and announce the historical struggle of black populations in the 20th century, proving that, in the face of the non-existence of racial harmony in Brazil, experiences of education (yes, in the plural) were created through black organizations and entities.

 

Keywords: Social Change and Education; Black Education; History of Brazilian education.

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Author Biographies

Davison da Silva Souza, State University of Ceará

Sou filho do seu José da dona Maria, Pedagogo formado pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), educando do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE-UECE) Bolsista de fomento à pesquisa da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP). Professor alfabetizador da rede municipal de Fortaleza. Ceará – Brasil.

Rebeca Silva de Oliveira, Federal University of Ceará

Formada em licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), educanda do Mestrado Acadêmico em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista de fomento à pesquisa pela  Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001. Vigência 2023-2025. Ceará – Brasil.

Juliana Silva Santana, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora adjunta do Centro de Educação - Curso de Pedagogia na Universidade Estadual do Ceará (CED-UECE). Componho a coordenação do Coletivo Mapinduzi - grupo de estudos de intelectuais negras (CED-UECE). Ceará – Brasil

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Published

2024-12-17

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO