“SE A COISA TÁ PRETA, A COISA TÁ BOA”: DESAFIOS E POSSIBILIDADES DO ENSINO DE HISTÓRIA NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO E RECONHECIMENTO DAS IDENTIDADES DOS ESTUDANTES NEGROS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9520

Keywords:

History Teaching, Black Identities, Cultural Heritage

Abstract

Analyzes the relevance of History teaching in the process of construction and recognition of the identities of black students. It prioritizes theoretical contributions from Bloch (2001), Schmidt and Cainelli (2004), and Bittencourt (2004, 2008) in reference of History and History teaching. For the discussion of the history of Africans and Afro-Brazilians taught in Brazilian schools, it is based on Munanga (2005, 2015, 2020a, 2020b), Fanon (2008), Oliva (2003, 2004) and Araújo (2003). Methodologically, it is anchored in the theorizations of Marc Bloch (2001). Through the application of a semi-structured questionnaire to 39 high school students from a public school in Vitória (ES), brings them closer to their previous knowledge about History and the histories of black populations. Based on the analysis of the responses, Cultural Heritage was elected as a pedagogical strategy for potential changes in students' understanding of the memories and histories of Africa and the Afro-Brazilians.

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Author Biographies

Miriã Lúcia Luiz, Universidade Federal do Espírito Santo

Pós-doutora em História da Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais e pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto/Portugal. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Espírito Santo – Brasil.

Brunna Terra Marcelino, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em História pela Universidade Federal do Espírito Santo. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Espírito Santo – Brasil

References

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Published

2024-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO