ESTUDANTES MULHERES NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: A PRODUÇÃO CIENTÍFICA DA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA (2012-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9521

Keywords:

Woman, Gender, Technical Course, Professional Education

Abstract

In this article, we analyze Brazilian postgraduate scientific production regarding women in technical courses at Federal Institutes (IFs) from 2012 to 2022. It's a qualitative study of the "State of Knowledge" with an exploratory nature. Theoretical frameworks included authors like Frigotto (2018) and Kovaleski et al (2013). Sources included the Catalog of Theses and Dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Observatory of the Professional and Technological Education Postgraduate Program (ProfEPT). Content Analysis Technique was employed for analysis. Ten works were located. Results showed that gender relations negatively impact women's access and retention in predominantly male areas. The need for further research on the subject is emphasized.

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Author Biographies

Joyce Karoline Guerra de Barros, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE).

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). Técnica administrativa no IFPE - campus Garanhuns. Pernambuco. Brasil.

Andreza Maria de Lima, Pernambuco Federal Institute

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora no IFPE. Atua na Licenciatura em Química do campus Vitória de Santo Antão. É professora permanente do ProfEPT, no IFPE – campus Olinda. Pernambuco. Brasil.

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Published

2024-12-17

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO