APRENDIZAGEM COLABORATIVA E EDUCAÇÃO FINANCEIRA: EQUIDADE E SUSTENTABILIDADE NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9570

Keywords:

inclusão educacional, consumo sustemtável, habilidades socioemocionais

Abstract

The pursuit of equitable approaches has motivated educators to adopt more dynamic pedagogies in financial education. Against this background, this study investigates how collaborative activities can contribute to creating a more inclusive environment in this field. Through a bibliographic approach and a narrative of experience, it presents the planning and implementation of a collaborative activity in a financial education class with first-year high school students in a public school in the Paraíba Valley region of São Paulo, Brazil. The research focuses on "more conscious and sustainable consumption habits" and encourages a transdisciplinary exploration of the topic. At the end of the activity, the analysis of the mind maps developed by the students reveals different perspectives on sustainable consumption, highlighting the value of collaborative learning to promote equity in financial education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pamella Meiriellen da Silva de Assis , Universidade de Taubaté (UNITAU)

Estudante do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau). Taubaté, SP – Brasil.

Susana Aparecida da Veiga, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Mestra em Engenharia de Produção. Coordenadora pedagógica dos cursos de Educação a Distância da Universidade de Taubaté (Unitau) e docente do Mestrado Profissional em Educação. Taubaté, SP – Brasil

Maria Cristina Prado Vasques Cunha, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Doutora em Odontologia. Coordenadora do Setor de Objetos de Aprendizagem na Educação a Distância da Universidade de Taubaté (Unitau) e docente do Mestrado Profissional em Educação. Taubaté, SP – Brasil.

Willian José Ferreira, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Doutor em Geofísica Espacial. Docente do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau). Taubaté, SP – Brasil.

References

BAE, Kyounghun; JANG, Ga-Young; KANG, Hyoung-Goo; TAN, Pearleen. Early financial education, financial literacy, and gender equity in finance. Asia‐Pacific Journal of Financial Studies, v. 51, n. 3, p. 372-400, 2022.

BARBOSA, Nelson Machado; SARLO, Jonatas Campos; DOS SANTOS, Eduardo Corrêa. Experimentação didática com o auxílio da pedagogia de projetos: o teatro como recurso lúdico visando à integração da educação financeira nas aulas de matemática. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 7, n. 3, p. 1528-1554, 2021.

BOALER, Jo. (2017). Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Penso Editora.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: Ministério da Educação - MEC, 600p., 2018. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

CHAPMAN, Christopher; AINSCOW, Mel. Developing equitable education systems. In: Educational Equity. London: Routledge, 2021.

COHEN, Elisabeth G.; LOTAN, Rachel A. Designing groupwork: strategies for the heterogeneous classroom. New York: Teachers College Press, third edition, 2014.

COHEN, Elisabeth G.; LOTAN, Rachel A. Planejando o Trabalho em Grupo: estratégias para a sala de aula heterogênea. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Guto Vasconcelos; DA SILVA, Márcio Nascimento. Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018.

CORDEIRO, Nilton José Neves; MAIA, Madeline Gurgel Barreto; SILVA, Carina Brunehilde Pinto. O uso de histórias em quadrinhos para o ensino de Educação Financeira no ciclo de alfabetização. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 2, n. 1, p. 03-20, 2019.

COUTINHO, Dimítria. Trabalho em grupo: entenda a sua importância e como promovê-lo na escola. Revista Nova Escola, v. 1, p. 1-7, 2023.

CREMA, Andressa; AMADO, Pâmela. Educação Financeira: um estudo multicasos sobre a adequação de algumas escolas e a percepção de seus coordenadores pedagógicos. Revista de Educação Matemática (REMat), v. 18, p. 1-18, 2021.

FAVERI, Dinorá Baldo de; KROETZ, Marilei; VALENTIM, Ilda. Educação financeira para crianças. Revista de Gestão e Secretariado, v. 14, n. 7, p. 10899-10909, 2023.

FERREIRA, Willian José; RICHETTO, Kátia Celina da Silva; VEIGA, Susana Aparecida da.; MOURA RIBEIRO, Maria Tereza de; GOUVEA, Erica Josiane. Math phobia and maths anxiety: multidisciplinary aproaches for a more inclusive and equitable education in Brazil. Concilium, v. 23, n. 17, p. 663-677, 2023.

FIGUEIREDO, Gabriele Barrilli; BEGOSSO, Luiz Carlos. Educação financeira: um jeito mais prático de aprender. Revista Intelecto, v. 3, p. 1-10, 2020.

FRANZONI, Patricia; QUARTIERI, Marli Teresinha. Tarefas Investigativas Relacionadas à Educação Financeira: possibilidades de conjecturas e estratégias de resolução. Ciência & Educação, v. 26, 2020.

HENDERSON, Gail E.; BEACH, Pamela; COOMBS, Andrew. Financial literacy education in Ontario: An exploratory study of elementary teachers’ perceptions, attitudes, and practices. Canadian Journal of Education, v. 44, n. 2, p. 308-336, 2021.

JANISCH, Adriane Beatriz Liscano; JELINEK, Karin Ritter. Explorando a educação financeira no ensino fundamental: um estudo de possibilidades a partir das orientações da BNCC. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 48324-48342, 2020.

JAYARAMAN, Jayadhurganandh D.; JAMBUNATHAN, Saigeetha; ADESANYA, Regina. Preparedness of early childhood teachers to teach financial literacy: evidence from the US. Education, v. 50, n. 8, p. 1121-1136, 2022.

JILK, Lisa M. Supporting teacher noticing of students' mathematical strengths. Mathematics Teacher Educator, v. 4, n. 2, p. 188-199, 2016.

LOTAN, Rachel A. Equitable classrooms. In: Unequals: The power of status and expectations in our social lives. Oxford: Oxford University Press, p. 178-200, 2022.

MEDEIROS, Emerson Augusto; AMORIM, Giovana Carla Cardoso. Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em revista, v. 3, n. 3, p. 247-260, 2017.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.

NÓBREGA, Danielly; GALEGO, João Pedro Crevonis; HENRIQUE, Samuel Cândido; LINHARES, Clarice Schneider. Alfabetização científica: representações sociais sobre iniciação científica de professores PDE-PR em Química. Concilium, v. 22, n. 5, p. 967-978, 2022.

OECD, (2023) Organisation for Economic Co-operation and Development (em português, OCDE). Equity in education in PISA 2022. In: PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. Report. OECD Publishing: Paris, 43p.

OLIVEIRA, Núbia dos Santos; LELLIS, Irani Lauer; BARILLAS, Maria Daniela Guzman. Crenças docentes sobre Alfabetização Econômica: desafios e perspectivas no contexto da Educação Infantil. Ensino em Re-Vista, v. 30, 2023.

PODOLSKY, Anne; KINI, Tara; DARLING-HAMMOND, Linda. Does teaching experience increase teacher effectiveness? A review of US research. Journal of Professional Capital and Community, v. 4, n. 4, p. 286-308, 2019.

SANTOS, Jean Carlos Almeida dos. Educação financeira no âmbito escolar: um estudo de revisão integrativa. Revista Foco, v. 16, n. 11, p. e2789-e2789, 2023.

SANTOS, Laís Thalita Bezerra; SANTOS PESSOA, Cristiane Azevêdo. Temáticas de educação financeira escolar nos anos iniciais do ensino fundamental: como são apresentadas em livros didáticos de matemática? Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 191-213, 2020.

SILVA, Silvia Helena da; MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves. Planos de Aula em Educação Financeira: Praticando a BNCC. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 95-105, 2022.

SOUSA, Richarles de Araújo; LOBÃO, Mário Sérgio Pedroza; FREITAS, Renata Gomes de Abreu. Educação financeira à luz da BNCC: concepções de docentes do ensino profissional e tecnológico. Educação e Pesquisa, v. 49, p. e251296, 2023.

TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano Freitas. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, p. 61-93, 2014.

VAN DE WALLE, John A. Matemática no Ensino Fundamental: Formação de Professores e Aplicação em Sala de Aula. Penso Editora, 2009.

WILLIAMS, Peter; MORTON, Jason K.; CHRISTIAN, Beverly J. Enhancing financial literacy in children 5–12 years old using authentic learning within a school market garden programme. Education, v. 50, n. 3, p. 361-374, 2022.

Published

2024-12-30