CONSTRUÇÕES IDENTITÁRIAS COM AS QUESTÕES DE GÊNERO E ÉTNICO-RACIAIS NAS PRÁTICAS POLÍTICO-PEDAGÓGICAS DE PROFESSORAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9571

Keywords:

identity constructions; race; gender; school physical education.

Abstract

This study aimed to investigate the relationship between the identity constructions of School Physical Education teachers and the work of gender and ethnic-racial discussions in their political-pedagogical practices. We carried out a field study, with a qualitative, descriptive and exploratory nature. We selected two Physical Education teachers through typical intentional sampling. We used the instrument of semi-structured interviews. The empirical material was subjected to thematic analysis. The data allowed us to produce conversations that correlated the teachers’ identity constructions with their political-pedagogical projects in Physical Education classes, articulated by discussions of gender e race. We observed that the social markers of existence become evident in the pedagogical praxis of teachers in the light of movements of transgressions and resistance, seeking an education put through struggles and emancipation of students.

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Author Biographies

André Luis do Nascimento Mont Alverne, Federal University of São Francisco Valley

Mestre em Educação Física. Universidade Federal do Vale do São Francisco. Pernambuco – Brasil

Luan Gonçalves Jucá, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Mestre em Educação Física. Universidade Federal do Vale do São Francisco. Pernambuco – Brasil

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo

Doutor em Educação Física. Instituto Federal de São Paulo. São Paulo – Brasil

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Published

2024-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO