VOZES SILENCIADAS: A INVISIBILIDADE DE DOUTORAS NEGRAS NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA BRASILEIRA E COLOMBIANA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9586

Keywords:

Gênero;, raça, ciência da natureza

Abstract

Black women have historically been marginalized and made invisible in the Natural Sciences in Brazil and Colombia. Their knowledge and contributions are often overlooked, perpetuating gender and racial inequality. Despite the obstacles, black women resist and fight. Therefore, the current work aims to explore the academic trajectories of some black women in the Natural Sciences in Brazil and Colombia. Highlighting difficulties and challenges faced by some of these women, as well as their achievements and contributions to the advancement of scientific knowledge. To do so, the proposal was to collect data based on semi-structured interviews with black women with a Ph.D. in the field of Natural Sciences, working at universities, both in Brazil and Colombia. It is essential to promote public policies and affirmative actions to ensure gender and racial equity in the academic environment. This study emphasizes the importance of representation and the contribution of black women in the Natural Sciences.

 

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Author Biographies

Rejane Maria da Silva Farias, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ

Doutoranda do Curso de Pós-Graduação em Educação Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual da Paraíba – UEPB. Especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares da Universidade Estadual da Paraíba – UEPB. Licenciada em Física pela Universidade Estadual da Paraíba UEPB,

Joselina da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Professora associada da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Pós-doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Peru (PUCP), Possui doutorado em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).– UF,

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Published

2024-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO