NEGRITUDE NA UNIVERSIDADE: ENTRE TRANSGRESSÕES E AFETOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9590

Keywords:

Relações sociais

Abstract

The present study reports the experiences of transgression in teaching, obtained through the creation of: 1) Extension Project of the League of Ethnic-Racial Relations - Sankofa (LARER); and 2) Research Project Center for Teaching and Research in Ethnic-Racial Relations in Psychology (NEGREPSI), at a federal university in Minas Gerais. This research aims to reflect on how the implementation of a critical educational practice can promote inclusion and freedom subordinated in Eurocentric education, which reproduces racist, sexist and exclusionary practices. Methodologically, this is a qualitative and exploratory research, carried out through participant observation and literature review, based on the book “Teaching to transgress: education as a practice of freedom” (1994) by bell hooks. In this space, the prevalence of collaborative relationships was observed, marked by strong affective content, showing the love for black people, in their plurality, as an important ethical-political foundation of the Sankofa League and NEGREPSI.

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Author Biographies

Maria Fernanda Chagas, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda do curso de Psicologia. Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Minas Gerais – Brasil

Gabriela Pereira Vanzela, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda do curso de Psicologia. Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Minas Gerais – Brasil

Ryan Lopes de Freitas, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduando do curso de Psicologia. Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Minas Gerais – Brasil.

Maylla Monnik Rodrigues de Sousa Chaveiro, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

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Published

2024-12-30

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO