CONCEPÇÕES DE CRIANÇAS DO PRIMEIRO ANO DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE OS INDÍGENAS DA ATUALIDADE: UM MOVIMENTO REFLEXIVO ATRAVÉS DO USO DA TECNOLOGIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol9.9594

Keywords:

Indigenous; early years of elementary school; curriculum.

Abstract

This article aims to promote the importance of technology for indigenous peoples as a resource for broadening their cultural aspects, with the intention of demystifying deep-rooted concepts about indigenous peoples in a first grade class, using the Instagram app to demonstrate that there are indigenous people with internet access. To do this, we used everyday research as a methodology. As a result of the research, the students were able to understand that indigenous people exist in Brazil and that they are part of the social and cultural context, as well as using technological resources to socialize their ways of life.

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Author Biographies

Rayra Sarmento Ferreira Subtil, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Mestra em educação. Prefeitura Municipal de Viana-ES e Prefeitura Municipal de Vila Velha-ES. Espírito Santo – Brasil.

Larissa Ferreira Rodrigues Gomes, Federal University of Espírito Santo

Doutora em educação. Docente do Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo-Ufes e professora da Educação Básica Técnica e Tecnológica na Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes. Espírito Santo – Brasil.

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Published

2024-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ RELAÇÕES DE GÊNERO, ÉTNICO-RACIAIS E INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO