Relationship between quality control circles and organizational learning process in Santa Catarina companies: How does this analysis provide clues about potential contributions to the ESG process?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol41.e20259318

Keywords:

learning processes, Knowledge management

Abstract

This work points out how Quality Control Circles (QCC) contribute to the Organizational learning (OL) process in companies linked to Quality Control Circles Nucleus (QCCN) in Santa Catarina, Brazil. A survey was based on eight OL dimensions and the "4I's" model  and quantitative analysis.. Considering 5,855 QCC members from 28 enterprises, 419 forms were distributed to the three levels of QCC participants; 272 returned and 242 validated. The results demonstrated that QCC subsidizes three of the eight dimensions of the OL, and members and coordinators perceived these contributions differently from their leaders. The research combines two frameworks to reveal how the QCC group's promotion OL, which drives employee empowerment/development and can help decision-makers. Considering the findings and the vanguard literature, it was possible to show how the QCC group and other community of practice teams can cooperate with ESG through some OL dimensions mediated by knowledge management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanderlei Werlich, Universidade da Região de Joinville

    Mestrado - Programa de Mestrado em Engenharia de Processos, Universidade da Região de Joinville. Joinville, Brasil. Lunelli Indústria do Vestuário Ltda, Guaramirim, Santa Catarina

    Mestre em engenharia de processos, Universidade de Joinville, Jinville, SC - Brasil

    Afiliação institucional:  Universidade da Região de Joinville, SC, Brasil

  • Priscila Ferraz Franczak, Universidade da Região de Joinville

    PhD - Engenharia e Ciências de Materiais, Universidade do Estado de Santa Catarina  (UDESC). Professora com experiência em análise estatística e programação R, atua na Universidade da Região de Joinville - Univille, Joinville, Brasil

    Doutorado em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil(2018)
    Professora da Universidade da Região de Joinville , SC, Brasil

  • Marcelo Leandro de Borba, Universidade da Região de Joinville

    PhD - Engenharia e Gestão do Conhecimento, UFSC, Florianópolis, SC. Professor na Universidade da Região de Joinville, Programa de Mestrado Sistemas Produtivos, Joinville, Brasil

    Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil(2017)

  • Denise Abatti, Universidade da Região de Joinville

    PhD - Química, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Araraquara (UNESP). Professora na Universidade da Região de Joinville com 15 anos de experiência em Gestão acadêmica, atua no Programa de Mestrado em Engenharia de Processos, Joinville, Brasil.  

    No PPGEP atua nas linhas de pesquisa "Tecnologias mais limpas aplicadas a processos e produtos" desde 2006 e na linha "Gestão da Produção, do Conhecimento e da Inovação" desde 2016.

References

Adler, N. J.; Gundersen, A. International dimensions of organizational behavior. 5a ed. New York: South Western, 2008.

Ahmad, F.; Karim, M. Impacts of knowledge sharing: a review and directions for future research. Journal of Workplace Learning, 31(3), 207-230, 2019.

Aljaffan, A. H. A review of the tripartite model linking associations between TQM, organisation learning and Performance. International Business Research, 10(8), 11- 30, 2017.

Antonello, C. S.; Godoy, A. S. Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 2011.

Antunes, H. D. J. G.; Pinheiro, P. G. Linking knowledge management, organizational learning, and memory. Journal of Innovation & Knowledge, 5, 140-149, 2020.

Argote, L.; Lee, S.; Park, J. Organizational Learning Processes and Outcomes: Major Findings and Future Research Directions. Manag. Sci., 67, 5399-5429, 2021.

Blaga, P.; Jozsef, B. Human Resources, Quality Circles, and Innovation. Procedia Economics and Finance, 15(14), 1458-1462, 2014.

Branquehais, A., & Garcia, S. Analysis of the degree of institutionalization of communities of practice in a Brazilian federal public company. In: Proceedings of the Brazilian Congress on Knowledge Management - KM Brasil, 2016.

Campos, F. A. L. Uma investigação sobre a solução de problemas a partir da experiência do CCQ: análise da teoria e prática. Dissertação de Mestrado Engenharia de Produção, Escola de Engenharia da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2004.

Carpinetti, L. C. R.; Miguel, P. A. C.; Gerólamo, M. C. ISO 9001: 2000 quality management: principles and requirements. São Paulo: Atlas, 2007.

Ccqsc. Valores do Núcleo Catarinense de CCQ. Accessed on 28 May 2019 at: https://www.ccqsc.com.br.

Chen, I. C.; Kuo, M. H. C. Quality improvement: perspectives on organizational learning from hospital-based quality control circles in Taiwan. Human Resource Development International, 14, 91-101, 2011.

Chiva, R.; Alegre J.; Lapiedra, R. Measuring organizational learning capability among the workforce. International Journal of Manpower, 28(3), 224-242, 2007.

Correia-Lima, B. C.; Loiola, E.; Leopoldino, C.B. Bibliographic review of organizational learning scales focusing on their processes and results, on their enablers or on learning and performance. Organizações & Sociedade, 24(82), 509-536, 2017.

Crossan, M. M.; Lane, H. W.; White, R. E. An organizational learning framework: from intuition to institution. Academy of Management Review, 24(3), 522-537, 1999.

Ferro, J. R.; Grande, M. M. Círculos de controle da qualidade (CCQs) no Brasil: Sobrevivendo ao 'modismo. Revista de Administração de Empresas, 37(4), 78-88, 1997.

Fischer, A. L.; Silva, N. B. Os programas de melhoria contínua como processos de aprendizagem organizacional: o caso de uma indústria de produtos alimentícios. In: Anais do Encontro da ANPAD, 2004

Fodra, R. C. Contribuições do programa de Círculo de controle de qualidade (CCQ) para o processo de aprendizagem organizacional: o caso de uma indústria têxtil. Dissertação de Mestrado em Engenharia de Processos da Universidade da Região de Joinville. Joinville, 2019.

Fodra, R. C.; Alano, F. da S.; Silva, D. A. K. Contribuição do círculo de controle de qualidade (CCQ) à aprendizagem organizacional: evidências em uma indústria têxtil catarinense. Revista Produção Online, 21(1), 1-27, 2021.

Freitas, E. Economy of Santa Catarina, 2019. Accessed on 26 May 2019 at: https://brasilescola.uol.com.br/brasil/economia-santa-catarina.htm

Gonçalves, L.M.; Baldin, N.; Zanotelli, T. C.; Carelli, N. M.; Franco, C. S. Fazendo Pesquisa: Do projeto à Comunicação Científica. Joinville: Editora Univille, 2014.

Hair, J. F.; Anderson, R. E.; Tatham, R. L.; Black, W. C. Multivariate data analysis. Porto Alegre: Bookman, 2009.

Hamaguchi, N.; Ramos, D. (Eds). Brazil-Japan Cooperation: From Complementarity to Shared Value. Singapure: Springer, 2023.

Holcomb, T.; Ireland, R.; Holmes, R.; Hitt, M. Architecture of entrepreneurial learning: exploring the link among heuristics, knowledge, and action. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 167-192, 2009.

Hommerding, J.D. Application and Comparison of Group Project Methodologies for Problem Solving. UFRS-Brazil, 2011.

Kalogiannidis, S. Impact of Effective Business Communication on Employee Performance. European Journal of Business and Management Research, 5(6), 2020.

Lagares, F.C. A sustentação do Círculo de Controle de Qualidade em uma empresa de grande porte do setor de mineração: fatores impulsionadores e restritivos. Itabira, Brasil, 2011.

Lizarelli, F. L.; Alliprandini, D. H. Investigação das relações entre Aprendizagem Organizacional e Ferramentas da Melhoria. In: Proceedings of the XIII Symposium of Production Engineering - XIII SIMPEP. Bauru, Brasil, 2006.

Manfredini, F.; Vinotti, C.A.; Rosa, K.C.M.; Santos, I. L. Proposta de avaliação da eficácia do programa de Círculo de Controle de Qualidade (CCQ). In: SEMEAD Seminários em Administração PPGA/FEA/USP, 20., 2017. [Anais...] (pp. 1-15). São Paulo: FEA-USP, 2017.

Melo, R. C.; Vasconcelos, M.C.R.L. Aprendizagem e compartilhamento de conhecimento nos Círculos de Controle da Qualidade - CCQ de uma empresa siderúrgica. Revista Gestão & Tecnologia, 7(1), 119-141, 2007.

Moinhos, C.; Mattioda, R. A.Círculo de Controle de Qualidade (QCC) na indústria de autopeças. 31º Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Belo Horizonte: Minas Gerais, 2011.

Moraes, F.V.; Bueno, J. M.,; Domingues, C. R. Os desafios de equipes multiculturais de trabalho: da liderança e influência da cultura nacional ao processo de aprendizagem organizacional. Revista De Gestão E Secretariado, 11(2), 164-189, 2020.

Song, Q.; Wang, Y.; Chen, Y.; Benitez, J.; Hu, J. Impact of the usage of social media in the workplace on team and employee performance. Information & Management, 56(8), 103160, 2019.

R Core Team (2020). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/

Reza, M. H. Relationship between human resource management and total quality management. International Journal of Research in Human Resource Management, 2(1), 41-46, 2020.

Santos-Vijande, M.L.; Lopez-Sánchez, J.A.; Trespalacios, J.A. How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy, and performance. Journal of Business Research, 65(8), 1079-1089, 2012.

Sato (2019). Quality control circles - QCC. Accessed on 17 August 2019 at: http://www.sato.adm.br/rh/circulos_de_controle_de_qualidad.htm.

Saud, T.R. Total Quality Management System and Organization Performance: Mediating Effect of Organisational Learning in Nepali Service Sector. Journal of Business and Social Sciences Research, 4(1), 39-60, 2019.

Sauer, S.; Rodgers, M.; Thomas-Hunt, M.C. The expert paradox: How team member expertise impact leaders' information integration. Academy of Management Proceedings. 1, 2021.

Souza, M. M. C. Melhoria Contínua e Aprendizagem organizacional. Monografia (Graduação em Ciências Econômicas) - Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2018.

Souza, R. V.; Trez, G. Mensuração em Aprendizagem Organizacional: Adaptação de uma Escala para o Contexto Brasileiro. In: Anais 30º Encontro ANPAD, 2006.

Souza, G. R.; Bresciani, T. A. S.;Oliveira, L. A.; Johann, D. A.; Silva, L.G.P. Aprendizagem organizacional: fatores de geração de conhecimento em uma concessionária de motocicletas. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana. Abril, 2020.

Steil, A. V. Competencies and organizational learning: How to plan training programs so that individual competencies help the organization to learn. Florianópolis: Instituto Stela, 2006.

Tafvelin, S.; Schwarz, U.V.; Hasson, H. In agreement? Leader-team perceptual distance in organizational learning affects work performance. Journal of Business Research, 75, 1-7, 2017.

Templeton, G. F.; Lewis, B. R.; Snyder, C. A. Development of a measure for the Organizational Learning construct. Journal of Management Information Systems, 19, 175-218, 2002.

Tsang, E. W. K. Organizational learning and the learning organization: A dichotomy between descriptive and prescriptive research. Human Relations, 50, 73-89, 1997.

Vera, D.; Crossan, M. Organizational learning and knowledge management: towards an integrative structure. In M. Easterby-Smith & M. Lyles (Eds.), Blackwell The Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management (pp. 122 - 141). London: Wiley-Blackwell, 2003.

Venkatachalam, S.; Marshall, A.; Ojiako, U.; Chanshi, C. S. Organisational learning in small and medium sized South African energy project organisations. Management Research Review, 43(5), 595-623, 2020.

Vivone, M. V.; Junior, A. S. T. Internal improvement agents continue. Management and Society, 11(28), 1611-163, 2017.

Xia, J. A Systematic Review: How Does Organisational Learning Enable ESG Performance (from 2001 to 2021)? Sustainability, 14, 16962, 2022.

Zhang, B.; Comite, U.; Yucel, A.G.; Liu, X.; Khan, M.A.; Husain, S.; Sial, M.S.; Popp, J.; Oláh, J. Unleashing the Importance of TQM and Knowledge Management for Organizational Sustainability in the Age of Circular Economy. Sustainability, 13, 11514, 2021.

Zhao, Y.; Li, Y.; Lee, S.; Chen, L. Entrepreneurial orientation, organizational learning, and performance: evidence from China. Entrepreneurship Theory and Practice, 35, 293-317, 2011.

Published

2025-12-12

How to Cite

Relationship between quality control circles and organizational learning process in Santa Catarina companies: How does this analysis provide clues about potential contributions to the ESG process?. (2025). Gestão & Regionalidade, 41, e20259318. https://doi.org/10.13037/gr.vol41.e20259318