Cultural Entrepreneurship and Handicrafts

the case of the Central Markets of Aracaju

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol41.e20259420

Keywords:

Cultural Entrepreneurship, Craftsmanship, Central Markets

Abstract

Cultural entrepreneurship has been consolidated as a field of study and, in this research, this concept was associated with the production of handicrafts as a cultural practice, in the context of the municipal markets of Aracaju and producer workshops in Santana do São Francisco/SE. The aim was to investigate the practices of artisans, the dynamics of the craft trade and its production, associated with cultural entrepreneurship. Using a qualitative and exploratory approach, semi-structured interviews were conducted, based on narrative analysis, with craft traders from the markets and artisan suppliers, as well as photographic records and direct observation. The findings showed that market traders participate in the chain of dissemination of craft culture, but without entering into the production process and maintaining the cultural ties that permeate the creation of a piece, which is the role of the artisan. It was concluded that there is a lack of actions to recognition artisans as entrepreneurs and guardians of a centuries-old culture.

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Author Biographies

  • Felipe Morato, Federal University of Sergipe

    Bacharelando em Relações Internacionais pela Universidade Federal de Sergipe - UFS, associado ao Departamento de Relações Internacionais do Campus São Cristóvão, Sergipe, Brasil. Foi bolsista do Programa de Iniciação Científica pelo CNPq e atualmente é pesquisador e assistente de comunicação do Centro de Estudos Árabes e Islâmicos - CEAI/UFS; redator do Observatório de Política Externa (OPEx), vinculado ao Grupo de Estudos Defesa e Segurança Internacional - GEDES/UNESP; e revisor da Agência "O Observatório". 

  • Gracyanne Freire de Araujo, Federal University of Sergipe

    Professora do Departamento de Administração (DAD) da Universidade Federal de Sergipe (UFS), campus São Cristóvão, Sergipe, Brasil. Pesquisadora no PROFIAP - Programa de Pós-Graduação em Administração Pública (UFS/Campus São Cristóvão-SE). Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil. Pesquisadora visitante (doutorado sanduíche) na Copenhagen Business School (CBS) - Dinamarca. Membro do coletivo de pesquisa Organização, Cultura e Arte (OCA-CNPq) e do Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Gestão e Organização (NIGO-CNPq). Pesquisa e publicação sobre empreendedorismo, educação empreendedora, empreendedorismo cultural, educação em Administração e métodos qualitativos de pesquisa.

  • Rosinadja Morato, Federal University of Sergipe

    Doutoranda em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Sergipe (UFS), Campus São Cristóvão, Sergipe, Brasil; Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo Programa de Desenvolvimento e Meio Ambiente (Prodema/UFS/Campus São Cristóvão-SE, Brasil); Especialista em Gestão de Empresas e Empreendedorismo  e Graduada em Administração (Departamento de Administração, UFS, Campus São Cristóvão, Sergipe, Brasil).  Foi Bolsista PIBIC/CNPQ na área de empreendedorismo.  Atualmente é Analista de Planejamento, Gestão e Infra-estrutura em Informações Geográficas e Estatísticas, com especialidade em Gestão de Pesquisa no Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), onde atua na Chefia das Pesquisas por Estabelecimentos Empresariais, na Superintência do IBGE em Sergipe, na cidade de Aracaju. 

  • Taís Paes, Federal University of Sergipe

    Professora do Departamento de Turismo da Universidade Federal de Sergipe, Campus São Cristóvão, Sergipe, Brasil. Doutora pelo Núcleo de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal da Bahia  - DINTER/UFBA/UFS; Mestre em Gestão Organizacional e  Bacharela em Turismo pela Universidade Federal da Paraíba - PPGA / UFPB. Tem experiência na área de Turismo, com ênfase em Marketing, Comportamento de consumo, Gestão de serviços, Gestão de Pessoas, Empreendedorismo, Gestão de Agências e Economia do turismo. 

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Published

2025-10-13

How to Cite

Cultural Entrepreneurship and Handicrafts: the case of the Central Markets of Aracaju. (2025). Gestão & Regionalidade, 41, e20259420. https://doi.org/10.13037/gr.vol41.e20259420