THE HERE AND THERE OF REGIONAL CULTURE IN ADMINISTRATIVE PRACTICES: AN ORGANIZATIONAL EXPANSION OF A RETAILER OF AUTO PARTS

Authors

  • Jose Lindenberg Julião Xavier Filho
  • Henrique César Muzzio Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).
  • Fernando Gomes de Paiva Jr Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).
  • Jefferson Lindberght de Sousa Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol31n91.2775

Abstract

The study analyzes the territorial expansion and the effect of regional culture in administrative structures and practices present in a case of the auto parts retail industry. The aim is to describe the influence of regional culture in the expansion of a Pernambuco retail group process. Through a case study, the results showed evidence that culture is central for understanding any management practices, even in human resource management and trade policies. The values of society and individuals overlap with results in hybrid cultures that keeps the social tissue in constant motion and in a typical cultural flow, both revealing traces of a national culture as patriarchy, low-formalism and centralization of power, expressed as elementsof regional culture by trust fragile ties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Lindenberg Julião Xavier Filho

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Especialista MBA em Gestão Estratégica Avançada de Negócios pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Graduado em Administração pela Faculdade de Ciências da Administração de Garanhuns (FAGA/AESGA).

Henrique César Muzzio, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Doutor em Administração pela EAESP-FGV (Conceito 7 - CAPES). Professor Adjunto da UFPE - Departamento de Ciências Administrativas (DCA). Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD). Líder de Tema EPQ (ANPAD). Pesquisador do Lócus de Investigação em Economia Criativa. Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em Administração (UECE). Pesquisas com ênfase em Estudos Organizacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: Identidade e Relações de Trabalho; Economia Criativa; Simbolismo.


Fernando Gomes de Paiva Jr, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), Mestre em Administração pela Universidad de Deusto, País Basco, Espanha (1990) e Graduado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (1985). Atualmente é professor adjunto IV da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), membro do Comitê Científico da Divisão de Gestão de Ciência, Tecnologia e Inovação (GCT) da ANPAD - Associação Nacional de Pós-Graduação em Administração e membro da diretoria da Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE). Integra o Grupo de Pesquisa Lócus de Investigação em Economia Criativa, atuando nas áreas de Inovação, Empreendedorismo, Redes de Negócio e Estudos Culturais e tem interesse de pesquisa nas áreas de Novas Tecnologias de Gestão e Economia Criativa.

Jefferson Lindberght de Sousa, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Possui graduação e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco. é servidor efetivo da Fundação Joaquim Nabuco desde 1993. Atualmente é doutorando em Administração pelo PROPAD/DCA/CCSA, da Universidade Federal de Pernambuco.

Published

2015-04-02

How to Cite

Xavier Filho, J. L. J., Muzzio, H. C., Paiva Jr, F. G. de, & Sousa, J. L. de. (2015). THE HERE AND THERE OF REGIONAL CULTURE IN ADMINISTRATIVE PRACTICES: AN ORGANIZATIONAL EXPANSION OF A RETAILER OF AUTO PARTS. Gestão & Regionalidade, 31(91). https://doi.org/10.13037/gr.vol31n91.2775