IDENTIFICAÇÃO DE CAUSAS DE REJEITOS, NO SETOR DE QUALIDADE , EM UMA INDÚSTRIA DE PRODUTOS DE HIGIENE
DOI:
https://doi.org/10.13037/gr.vol38n115.7552Keywords:
Quality, Non-compliance, ISO 9001Abstract
The company, object of this study, operates in the personal hygiene segment and is the Market leader. It offers products that meet the needs of 1.5 billion people around the world and had losses of finished products due to non-compliance. The objetctive was to study quality as a support to reduce waste. An action research was carried out. As a source of data the sectors of quality and production were used. Between january and april 2017 there were 473,280 units of absorbent rejected by tears. Possible causes of the problem: lack of operational knowledge regarding quality, failure in machine performance and non-compliant raw material. Interventions were made to solve possible problems. When examining the raw material, it was found non-compliance, a fact that caused waste and loss of R $ 176,398.00 with raw material and finished products. After the intervention the losses was zeroed. Companies must continually assess their suppliers, regardless of having ISO 9001.
Downloads
References
BIANCHI, Eliane Maria Pires Giavina; FERRAZ JUNIOR, Saulo. E-Qualifácil: preparing small businesses for a quality management system. BAR – Brazilian Administration Review, v. 17, n. 1, p. 1-25, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-7692bar2020180154
BRODBECK, Angela Freitag; HOPPEN, Norberto; BOBSIN, Debora. Uma metodologia para implementação da gestão por processos em organizações públicas. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, v.9, n.4, p. 699-720, 2016. DOI: https://doi.org/10.5902/1983465915250
CAETANO, Lidimara Cássia; LOBOSCO, Antonio. Ferramenta da Qualidade FMEA (Análise De Modos E Efeitos Da Falha) no Processo de Fabricação de Medicamentos Orais Sólidos em uma Indústria Farmacêutica Veterinária. In: Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração - EnANPAD, XL, 2016, Costa do Sauípe, Ba. Anais [...].
CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de Pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 4.ed. Barueri: Manole, 2014.
ENGEL, Guido Irineu. (2000). Pesquisa-ação. Educar em revista, v. 16, n. 16, p. 181-191, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.214
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GONÇALVES, José Ernesto Lima. As empresas são grandes coleções de processos. Revista de Administração de Empresas – RAE, v. 40, n. 1, p. 6-19, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902000000100002
LONG, Choi Sang et al. Impact of tqm practices on innovation performance among manufacturing companies in Malaysia. South African Journal of Industrial Engineering, v. 26, n. 1, p. 75-85, 2015. DOI: https://doi.org/10.7166/26-1-1038
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2012.
MANNES, Jaine Florentino et al. Gestão da qualidade no ramo alimentício: um estudo de caso em um frigorífico. Research, Society and Development, v. 7, n. 3, p. 1-21, 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/rsd-v7i3.285
MARQUES, Evandro Medeiros; SANTOS, Ismael Luiz; VINOTTI, Carlos Antonio. Sistema puxado na cadeia produtiva de uma indústria de fundição: uma proposta de implantação. Brazilian Journal of Develoment, v. 4, n. 4, p. 1570-1590, 2018.
MARRAS, Jean Pierre. Administração de recursos humanos: do operacional ao estratégico. 14.ed. São Paulo: Saraiva, 2011.
MOREIRA, Daniel Augusto. Administração da produção e operações. 2.ed. São Paulo: Cengage Learningi, 2015.
PALADINI, Edson Pacheco. Gestão da Qualidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2012.
PAVÃO, Juliane Andressa et al. Ocorrência e mensuração dos custos de qualidade no APL de confecções. Gestão & Regionalidade, v. 34, n.102, p. 23-42, 2018. DOI: https://doi.org/10.13037/gr.vol34n102.4351
ROLDAN, Viviane Pereira Salas; Ferraz, Serafim Firmino Souza. Práticas de gestão da qualidade, estratégias competitivas e desempenho inovador na indústria de transformação brasileira. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v.16, n.1, 2017. DOI: https://doi.org/10.5585/riae.v16i1.2434
SLACK, Nigel et al. Gerenciamento de operações e de processos: princípios e práticas de impacto estratégico. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.
TACHIZAWA, Takeshy; FERREIRA, Victor Cláudio Paradela; FORTUNA, Antonio Alfredo Mello. Gestão com Pessoas: uma abordagem aplicada às estratégias de negócios. 5.ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
VENANZI, D. et al. Application of quality tools in solving problems in the production processo of an ABC company – case study. Produção em foco, v. 8, n. 3, p. 520-538, 2018. DOI: https://doi.org/10.14521/P2237-5163.2018.0016.0006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marco Aurélio Sanches Fittipaldi, Jociane (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/
licenses/by-nc-nd/4.0/, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista. - Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).