Drivers and barriers to the implementation of Agenda 2030 a state university from Paraná (Brazil): regional and sustainable development in perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol40.e20249366

Keywords:

regional development, higher education institution, 2030 agenda

Abstract

The 2030 Agenda for Sustainable Development draws attention to learning opportunities throughout its implementation process. Higher education institutions (HEIs) are in this scenario. How they are moving towards its implementation is an open question. The objective of this study was to “understand the perception of Unioeste's management regarding the drivers and barriers in the implementation of the 2030 Agenda in the institution”. This single case study with a qualitative approach used content analysis based on semi-structured interviews with fourteen managers who are in leadership roles at the HEI. As a result, ten drivers and fourteen barriers were identified. In practice, this research may support decision-making regarding sustainability management at the University. It is concluded that the studies are not exhausted since there is still a need to expand research on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Daiana Christ, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste Campus Toledo, PR, Brasil

Doutoranda e Mestra (2022) em Desenvolvimento Regional e Agronegócio na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) Campus Toledo, Paraná, Brasil. Natural de Toledo – PR. Administradora (pela Unioeste Campus Marechal Cândido Rondon, 2016). Especialista em gestão de negócios em cooperativas (pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR, 2018). Membro do grupo de pesquisa Contabilidade e Finanças (Unioeste Campus Cascavel).

Moacir Piffer, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste Campus Toledo, PR, Brasil

Doutor em Desenvolvimento Regional pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) Campus Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil.  Mestre em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Bolsista de produtividade em pesquisa da Fundação Araucária (PR). Professor do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional e Agronegócio - mestrado e doutorado - da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)/Campus de Toledo. Pesquisador do CNPQ. Professor visitante da Escuela Venezolana de Planificación. Pesquisador do Núcleo de Desenvolvimento Regional (NDR) da UNIOESTE/Toledo.

Lucir Reinaldo Alves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste Campus Toledo, PR, Brasil

Doutor em Geografia (2016), com especialização em Planejamento Urbano e Regional, no Instituto de Geografia e Ordenamento do Território (IGOT) da Universidade de Lisboa. Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE/Campus Toledo (2005). Mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2008). Professor Adjunto do colegiado de Ciências Econômicas na (UNIOESTE)/Campus de Toledo e Coordenador e Professor do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional e Agronegócio (Mestrado e Doutorado) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)/Campus de Toledo. Pesquisador do Núcleo de Desenvolvimento Regional (NDR) (www.ndrunioeste.com.br) e do Grupo de Pesquisa em Desenvolvimento Regional e Agronegócio (GEPEC) pela UNIOESTE/Toledo e do Grupo de Pesquisa Modelação, Ordenamento e Planeamento Territorial (MOPT) do Centro de Estudos Geográficos (CEG) da Universidade de Lisboa (www.mopt.org.pt/).

Jandir Pauli, Atitus Educação - Atitus Campus Passo Fundo, RS, Brasil

Pós-doutorado em Sociologia Econômica (Université Paris IV-Sorbonne), Doutorado em Sociologia (UFRGS) com estágio doutoral na Université Paris IV-Sorbonne, Mestrado em Sociologia (UFRGS) e Graduação em Filosofia (UPF). Professor da Escola de Negócios da ATITUS Educação, com atividades na graduação, lato sensu e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração - PPGA. Como pesquisador, atua nos grupos de pesquisa CNPq: "Estudos Organizacionais Contemporâneos" (PPGA/ATITUS) e no "Grupo de Estudos em Redes Organizacionais, Sociais e Sustentabilidade" (PPGA/UEL).

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (Segunda). Edições 70.

Barlete, A. R. L. (2019). A cultural political economy account of higher education in Mercosur (Issue April) [Doctoral thesis (Wolfson College, Faculty of Education), University of Cambridge]. https://doi.org/https://doi.org/10.17863/CAM.45288

Boisier, S. (2000). El desarrollo territorial a partir de la construcción de capital sinergético. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 2, 39. https://doi.org/10.22296/2317-1529.2000n2p39 DOI: https://doi.org/10.22296/2317-1529.2000n2p39

Borges, L. F. P., & Sbardelotto, V. S. (2018). Política de ensino na Unioeste: democratização do acesso e política de permanência e conclusão discente. In E. C. P. Manchope, A. Araújo, D. L. Miranda, F. G. Costa, G. Massini-Cagliari, N. L. P. Fortes, P. S. Wolff, S. C. T. Luz, & V. Maquêa (Eds.), Interiorização do ensino superior: protagonismo das universidades estaduais e municipais no desenvolvimento regional (pp. 141–167). Edunioeste.

Brasil. (2020). Guia de implementação da Base Nacional Comum Curricular: orientações para o processo de implementação da BNCC. Guia de Implementação Da Base Nacional Comum Curricular: Orientações Para o Processo de Implementação Da BNCC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Budihardjo, M. A., Ramadan, B. S., Putri, S. A., Wahyuningrum, I. F. S., & Muhammad, F. I. (2021). Towards sustainability in higher-education institutions: analysis of contributing factors and appropriate strategies. Sustainability (Switzerland), 13(12), 1–14. https://doi.org/10.3390/su13126562 DOI: https://doi.org/10.3390/su13126562

Christ, G. D. (2022). Capital social e desenvolvimento sustentável: uma análise da implementação da Agenda 2030 na Unioeste [Dissertação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná]. https://tede.unioeste.br/handle/tede/6086

Christ, G. D., Alves, L. R., & Piffer, M. (2021). Análise regional do Oeste e Sudoeste do Paraná e ODS 8. X Seminário Internacional Sobre Desenvolvimento Regional, X, 15.

Christ, G. D., Frohlich, S., & Mattiello, R. (2021). Reflections on internationalization: quo vadis Unioeste? Revista Expectativa, 20(4), 108–132. https://doi.org/https://doi.org/10.48075/revex.v20i4.27857 DOI: https://doi.org/10.48075/revex.v20i4.27857

Christ, G. D., & Piffer, M. (2022). Rumo à sustentabilidade: uma análise da implementação dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável em Instituições de Ensino Superior. XLVI Encontro Da ANPAD - EnANPAD, 1–17. http://anpad.com.br/uploads/articles/120/approved/7e6ff0205749bc6025b51155e26f6ced.pdf

Corrêa, C. P. (2021). O papel da Universidade Estadual do Oeste do Paraná no ecossistema de inovação da região Oeste do Paraná [Dissertação (Programa de Pós-graduação em Administração)]. Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto (2nd ed.). Artmed.

Duarte, V. N., & Schneider, M. B. (2019). Capitais intangíveis e desenvolvimento territorial: algumas considerações. XVIII ENANPUR, XVIII, 1–16.

Ferrera de Lima, J. (2020a). Desenvolvimento regional fronteiriço: elementos para reflexão. In J. Ferrera de Lima (Ed.), Desenvolvimento Regional Fronteiriço no Brasil (Issue May, pp. 07–14). Núcleo de Desenvolvimento Regional.

Ferrera de Lima, J. (2020b). O desenvolvimento regional como fenômeno regional. In C. M. Sousa, I. M. Theis, & J. L. A. Barbosa (Eds.), Celso Furtado: a esperança militante (Vol. 3, pp. 129–162). A união. DOI: https://doi.org/10.7476/9786586221688.0005

Ferrera de Lima, J., & Alves, L. R. (2012). Mecanismos e propostas para acelerar o desenvolvimento local e regional no Paraná. In A. P. Raiher, J. Ferrera de Lima, L. R. Alves, & R. Dathein (Eds.), Economia paranaense: crescimento e desigualdades regionaisense (pp. 205–232). Editora UEPG.

Frandoloso, M. A., & Rebelatto, B. G. (2019). The participatory process of planning social and environmental responsibility at a Brazilian university. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(5), 917–931. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2019-0017 DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2019-0017

Fuertes-Camacho, M. T., Graell-Martín, M., Fuentes-Loss, M., & Balaguer-Fàbregas, M. C. (2019). Integrating sustainability into higher education curricula through the project method, a global learning strategy. Sustainability (Switzerland), 11(3). https://doi.org/10.3390/su11030767 DOI: https://doi.org/10.3390/su11030767

Fundação Araucária. (2020). Araucária promove quatro dias de debates com relação aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentáveis (ODS). Fundação Araucária. http://www.fappr.pr.gov.br/Noticia/Araucaria-promove-quatro-dias-de-debates-com-relacao-aos-Objetivos-de-Desenvolvimento

Furtado, C. (1982). A nova dependência: dívida externa e monetarismo (2nd ed.). Paz e Terra.

Galleli, B. (2019). Organizações e sustentabilidade: educação para a sustentabilidade. Organizações e Sustentabilidade, 7(1), 3–6. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5433/2318-9223.2019v7n1p3 DOI: https://doi.org/10.5433/2318-9223.2019v7n1p3

Goodall, M., & Moore, E. (2019). Integrating the sustainable development goals into teaching, research, operations, and service: a case report of Yale University. Sustainability (United States), 12(2), 93–96. https://doi.org/10.1089/sus.2018.0038 DOI: https://doi.org/10.1089/sus.2018.0038

Hallinger, P., & Chatpinyakoop, C. (2019). A bibliometric review of research on higher education for sustainable development, 1998-2018. Sustainability (Switzerland), 11(8), 1–20. https://doi.org/10.3390/su11082401 DOI: https://doi.org/10.3390/su11082401

IBGE. (2020). Mesorregiões Homogêneas. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) - Mesorregiões Homogêneas. https://www.ibge.gov.br/geociencias/cartas-e-mapas/15778-divisoes-regionais-do-brasil.html?edicao=24860&t=sobre

Isard, W. (1960). Methods of Regional Analysis: an Introduction to Regional Science (Issue 1). MIT Press. https://doi.org/10.16309/j.cnki.issn.1007-1776.2003.03.004

Kempton, L., Rego, M. C., Alves, L. R., Vallance, P., Serra, M. A., & Tewdwr-Jones, M. (2021a). Executive summary. In Regional Studies Policy Impact Books (Vol. 3, Issue 1, pp. 5–6). Taylor & Francis Online. https://doi.org/10.1080/2578711x.2021.1891747 DOI: https://doi.org/10.1080/2578711X.2021.1891747

Kempton, L., Rego, M. C., Alves, L. R., Vallance, P., Serra, M. A., & Tewdwr-Jones, M. (2021b). Regional Studies Policy Impact Books. In Regional Studies Policy Impact Books (Vol. 3, Issue 1). Taylor & Francis Online. https://doi.org/10.1080/2578711x.2021.1891730 DOI: https://doi.org/10.1080/2578711X.2021.1891774

Kempton, L., Rego, M. C., Alves, L. R., Vallance, P., Serra, M. A., & Tewdwr-Jones, M. (2021c). Understanding the contributions of universities to regional development. In Regional Studies Policy Impact Books (3rd ed., Vol. 3, Issue 1, pp. 13–32). Taylor & Francis Online. https://doi.org/10.1080/2578711x.2021.1891765 DOI: https://doi.org/10.1080/2578711X.2021.1891765

Körfgen, A., Förster, K., Glatz, I., Maier, S., Becsi, B., Meyer, A., Kromp-Kolb, H., & Stötter, J. (2018). It’s a hit! Mapping Austrian research contributions to the sustainable development goals. Sustainability (Switzerland), 10(9), 1–13. https://doi.org/10.3390/su10093295 DOI: https://doi.org/10.3390/su10093295

Leal Filho, W., Frankenberger, F., Salvia, A. L., Azeiteiro, U., Alves, F., Castro, P., Will, M., Platje, J., Lovren, V. O., Brandli, L., Price, E., Doni, F., Mifsud, M., & Ávila, L. V. (2021). A framework for the implementation of the Sustainable Development Goals in university programmes. Journal of Cleaner Production, 299, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126915 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126915

Monteiro, M. A., Bidarra, Z. S., & Piffer, M. (2020). A estratégia top-down da política pública de agricultura familiar na Guiné-Bissau. Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, 8(2), 55. https://doi.org/10.7867/2317-5443.2020v8n2p55-78 DOI: https://doi.org/10.7867/2317-5443.2020v8n2p55-78

Morejon, C. F. M., Ferrera de Lima, J., & Bianco, T. S. Del. (2017). Índice de Desenvolvimento Territorial Sustentável. In B. S. Bidarra, F. A. P. Voll, & J. Ferrera de Lima (Eds.), Economia e desenvolvimento territorial (pp. 47–59). Parque Itaipu.

Murillo-Vargas, G., Gonzalez-Campo, C. H., & Brath, D. I. (2020). Mapping the integration of the sustainable development goals in universities: is it a field of study? Journal of Teacher Education for Sustainability, 22(2), 7–25. https://doi.org/10.2478/jtes-2020-0013 DOI: https://doi.org/10.2478/jtes-2020-0013

Nilsson, M., Chisholm, E., Griggs, D., Howden-Chapman, P., McCollum, D., Messerli, P., Neumann, B., Stevance, A. S., Visbeck, M., & Stafford-Smith, M. (2018). Mapping interactions between the sustainable development goals: lessons learned and ways forward. Sustainability Science, 13(6), 1489–1503. https://doi.org/10.1007/s11625-018-0604-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11625-018-0604-z

Oliveira, G. B. (2002). Uma discussão sobre o conceito de desenvolvimento. Revista Fae, 5(2), 37–48.

Oliveira, M. M. (2007). Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes.

ONU. (1987). World Commission on Environment and Development (Brundtland Commission). In The Palgrave Encyclopedia of Global Security Studies. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74336-3_452-1

ONU. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. In General Assembly: Vol. A/RES/70/1. https://doi.org/10.5040/9781782257790.part-008

Owens, T. L. (2017). Higher education in the sustainable development goals framework. European Journal of Education, 52(4), 414–420. https://doi.org/10.1111/ejed.12237 DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12237

Piacenti, C. A. (2016). Indicadores do potencial de desenvolvimento endógeno dos municípios paranaenses no período 1999/2013 (1a). Editora Parque Itaipu.

Pike, A., Rodríguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and regional development. In Local and Regional Development. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203003060 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203003060

Pimentel, G. S. R. (2019). O Brasil e os desafios da educação e dos educadores na Agenda 2030 da ONU. Revista Nova Paideia – Revista Interdisciplinar Em Educação e Pesquisa, 1(3), 22–33. https://doi.org/10.36732/riep.v1i3.36 DOI: https://doi.org/10.36732/riep.v1i3.36

Pizzutilo, F., & Venezia, E. (2021). On the maturity of social responsibility and sustainability integration in higher education institutions: Descriptive criteria and conceptual framework. International Journal of Management Education, 19(3), 100515. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100515 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100515

Prieto-Jiménez, E., López-Catalán, L., López-Catalán, B., & Domínguez-Fernández, G. (2021). Sustainable development goals and education: A bibliometric mapping analysis. Sustainability (Switzerland), 13(4), 1–20. https://doi.org/10.3390/su13042126 DOI: https://doi.org/10.3390/su13042126

Putnam, R. D. (2006). Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna (5th ed.). Editora FGV.

Raiher, A. P. (2017). As universidades estaduais e o desenvolvimento regional do Paraná. In Editora UEPG. Editora UEPG.

Rea, L. M., & Parker, R. A. (2000). Metodologia de pesquisa: do planejamento a execução (1st ed.). Pioneira Thomson Learning.

Sabará, M. T. R., Silva, M. A. R., & Oliveira, N. M. (2021). Elites políticas e desenvolvimento regional: uma aproximação necessária. Revista Ciências Sociais Em Perspectiva2, 20(38), 20–33. https://doi.org/https://doi.org/10.48075/revistacsp.v20i38.25872 DOI: https://doi.org/10.48075/revistacsp.v20i38.25872

Santos, F. S., & Almeida Filho, N. (2012). A quarta missão da Universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. In Revista Internacional de Educação Superior. Editora Universidade de Brasília; Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. https://doi.org/10.22348/riesup.v3i3.7794 DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-0573-9

Saldaña, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers (3o ed). Sage Publications.

Schulz, K. P., Mnisri, K., Shrivastava, P., & Sroufe, R. (2021). Facilitating, envisioning and implementing sustainable development with creative approaches. Journal of Cleaner Production, 278, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123762 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123762

Sen, A. (2000). Desenvolvimento como liberdade (Issue 4). Companhia das Letras.

Seti. (2018). Superintendência Geral de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Cursos Oferecidos e Alunos Matriculados Por Instituição de Ensino Superior Do Estado Do Paraná - Em Dez/2018. http://www.seti.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-09/censo_ensino_superior_2018.pdf

Seti. (2021). Superintendência Geral de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Apresentação. http://www.seti.pr.gov.br/institucional/apresentacao

Silva, C. S. (2021). Dinâmicas locacionais dos municípios do estado do Tocantins entre 2001 e 2019 [Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional e Agronegócio)]. Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

THE. (2023). Impact Rankings. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/impactrankings/

Theis, I. M., Ferrera de Lima, J., Oliveira, N. M., Barbosa, J. L. A., & Randolph, R. (2021). Regional development: construction of a knowledge field? Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, 18(1), 244–257. https://doi.org/10.54399/rbgdr.v18i1 DOI: https://doi.org/10.54399/rbgdr.v18i1.6383

Togo, M., & Gandidzanwa, C. P. (2021). The role of Education 5.0 in accelerating the implementation of SDGs and challenges encountered at the University of Zimbabwe. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(7), 1520–1535. https://doi.org/10.1108/IJSHE-05-2020-0158 DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-05-2020-0158

Triviños, A. N. S. (2009). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.

Unioeste. (1999). Estatuto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná: Resolução No 017/1999-COU, de 17 de setembro de 1999. https://www.unioeste.br/portal/arquivos/scs/docs/017_estatuto.pdf

Unioeste. (2020). Organograma. Pro-Reitoria de Planejamentp. https://www.unioeste.br/portal/sobre-a-unioeste/organograma

Unioeste. (2021a). Resolução No 055/2021-COU, de 29 de Julho de 2021 (Regulamento para criação, avaliação e alteração dos núcleos da Unioeste). Pró-Reitoria de Planejamento (PROPLAN). https://midas.unioeste.br/sgav/arqvirtual#/

Unioeste. (2021b). Resolução No 058/2021-COU, de 29 de Julho de 2021 (Regulamento da atividade de prestação de serviços e de produção de bens da Unioeste). Pró-Reitoria de Planejamento (PROPLAN). https://www.unioeste.br/portal/proextensao/documentos/resolucoes

Unioeste. (2024). Estatística – Unioeste em números. Pró-Reitoria de Planejamento (PROPLAN). https://www.unioeste.br/portal/acesso-aos-dados/estatistica

Van Maanen, J. (1979). Reclaiming qualitative methods for organizational research: a preface. Administrative Science Quarterly, 24, 520–524. DOI: https://doi.org/10.2307/2392358

Vizeu, F., Meneghetti, F. K., & Seifert, R. E. (2012). Por uma crítica ao conceito de desenvolvimento sustentável. Cadernos EBAPE.BR, 10(3), 569–583. https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300007

Wubah, D., Steuer, C., Brown, G., & Rice, K. (2021). Funding community sustainable development using zero energy buildings. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(1), 29–43. https://doi.org/10.1108/IJSHE-10-2019-0312 DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-10-2019-0312

Yin, R. K. (2002). Case study research, design and methods (3rd ed., Vol. 5). Sage Publications. https://doi.org/10.1017/dsd.2020.28

Published

2024-08-20

How to Cite

Christ, G. D., Piffer, M., Alves, L. R., & Pauli, J. (2024). Drivers and barriers to the implementation of Agenda 2030 a state university from Paraná (Brazil): regional and sustainable development in perspective. Gestão & Regionalidade, 40(Especial), e20249366. https://doi.org/10.13037/gr.vol40.e20249366