ESTUDO DOS SINAIS DE ESCOLIOSE EM CRIANÇAS COM OU SEM MORDIDA CRUZADA POSTERIOR UNILATERAL* STUDY OF THE SIGNS OF SCOLIOSIS IN CHILDREN WITH OR WITHOUT UNILATERAL POSTERIOR CROSSBITE
DOI:
https://doi.org/10.13037/rbcs.vol8n24.1055Keywords:
maloclusão, postura, escoliose, fisioterapia, ortodontia.Abstract
O presente trabalho se propôs a estudar as associações entre a presença da mordida cruzada posterior unilateral e a ocorrência de sinais de escoliose, em crianças de seis a dez anos de idade. A partir de um estudo de caso-controle, os resultados estatísticos desta pesquisa revelaram a presença significantemente maior dos sinais de desvio do eixo occipital, anteriorização unilateral da pelve, inclinação pélvica e indício de gibosidade, no grupo COM mordida cruzada posterior unilateral. A mordida cruzada posterior unilateral está associada, na criança em crescimento, às assimetrias no terço inferior da face, que, a partir do mecanismo compensatório das cadeias musculares, tendem a repercutir na coluna vertebral, com sinais iniciais de postura escoliótica. Se a postura escoliótica não for diagnosticada e tratada de forma precoce, poderá, com o tempo, provocar na coluna vertebral a grave deformidade tridimensional, conhecida pelo termo escoliose.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2010-11-17
Issue
Section
ARTIGOS ORIGINAIS
License
Policy Proposal for Journals offering Free Delayed Access
Authors who publish in this magazine agree to the following terms:
- Authors maintain the copyright and grant the journal the right to the first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this magazine (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with the acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).