QUALIFICATION PROCESS OF HEALTH PROFESSIONALS ON THE CLASSIFICATION OF DENGUE IN BRAZILIAN NORTHEAST “SERTÃO”

Authors

  • Beatriz da Costa Aguiar Alves Escola de Saúde Pública do Ceará – Fortaleza (CE)
  • Michele Verusca Sampaio Vidal Gonçalves
  • Emery Ciana Figueiredo Vidal Universidade Regional do Cariri – Crato (CE)
  • Lucas Dias Soares Machado Universidade Regional do Cariri – Crato (CE)
  • Ligia Ajaime Azzalis Universidade Federal de São Paulo – Diadema (SP)
  • Fernando Luiz Affonso Fonseca Faculdade de Medicina do ABC – Santo André (SP)

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol16n56.5052

Keywords:

dengue fever, continuing education, health education, credentialing, notification

Abstract

Introduction: Dengue fever is now one of the diseases with the highest incidence in Brazil, reaching thepopulation of all states, regardless of social class. It is the leading reemerging disease today and nearly halfof the world’s population lives at risk of acquiring it. The increase in the number of cases and the spreadto new geographical areas, especially in tropical regions, make the disease an important public healthproblem. Objective: The aim of this study was to analyze the qualification process of health professionalsregarding the current classification of dengue in the 19th Regional Health Care Coordination, BrejoSanto, Ceará. Method: Qualitative research, with descriptive exploratory approach, being carried out inthe 19th Regional Health Care Coordination of Brejo Santo between January and May 2016, with theparticipation of nine professionals. To analyze the data, the technique of content analysis of Bardin wasused. The research met the ethical requirements, being approved under No. 1,412,843 in the Research Ethics Committee of the School of Public Health of Ceará. Results: This study revealed the prevalence ofinformation transfer and greater involvement of the nursing class, however, there was a lack of multiplierprofessionals, as well as the use of non-active methodologies in the accomplishment of the qualifications.Conclusion: The commitment of the municipalities is necessary regarding the accomplishment of dengue-related qualifications, with emphasis on their current classification, recognizing this activity as ofparamount importance for the professional-client binomial.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Oliveira PMP, Paiva JSP, Cezario KG, Pagliuca LMF. Literatura de cordel como estratégia educativa para prevenção da dengue. Texto & Contexto Enfermagem [Internet]. 2011 Oct./ Dec. [cited 2017 April 5]; 20(4):766-73. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072011000400016

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância Epidemiológica. Diretrizes nacionais para prevenção e controle de epidemias de dengue. Brasília (DF): MS; 2009.

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde. Guia de Vigilância em Saúde. Brasília (DF): MS: 2014.

Kauark FS, Maranhães FC, Medeiros CH. Metodologia da Pesquisa: um guia prático. Itabuna (BA): Edidora Via Litterarum; 2010.

Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa (PT): Edições 70, LDA; 2009.

Ministério da Saúde (BR), Conselho Nacional de saúde. Resolução n°. 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília (DF): MS; 2012. Available from: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf>Acesso em: 28 set. 2015

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância das Doenças Transmissíveis. Dengue: diagnóstico e manejo clínico: adulto e criança [recurso eletrônico]. 5ª ed. Brasília (DF): MS; 2016.

Ministério da Saúde (BR), Portaria 3454 de 15 de dezembro de 1998. Dispõe sobre as diretrizes específicas, públicos-alvo, conteúdos prioritários e cronograma de execução para o biênio 1999-2000 de acordo com a Política Nacional de Capacitação dos servidores para Administração Pública Federal direta, autárquica e fundacional. Brasília (DF): MS; 1998.

Silva LB, Soares SM, Fernandes MTO, Aquino AL. Comunicação sazonal sobre a dengue em grupos socioeducativos na atenção primária à saúde. Rev. Saúde Pública [Internet]. 2011 Oct [cited 2016 Apr 20]; 45(6):1160-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102011000600019.

Gomes KWL, Mesquita LPS, Caprara A, Benevides BS, Gonçalves RP. Organização do processo de trabalho no manejo da dengue em uma capital do Nordeste. Saúde debate [Internet]. 2015 Apr [cited 2016 Fev 10]; 39(105):561-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v39n105/0103-1104-sdeb-39-105-00561.pdf.

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília (DF): MS; 2007.

Sobral FR, Campos CJG. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2012 Feb [cited 2016 Mar 15]; 46(1):208-18.Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000100028.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto NM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. Saúde Coletiva [Internet]. 2008 Dec [cited 2016 Apr 15]; 13(2): 2133-44. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232008000900018.

Corrêa CL, Barbosa C, Serpa FA. Enxergar as fragilidades para desenvolver as potencialidades: A educação permanente orienta profissionais de saúde no atendimento da população na contingência do dengue. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde [Internet] 2013 Set [cited 2016 Jun 13]; 7(3): 1-13. Available from: http://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/530/1174

Sarreta FO. Educação permanente em saúde para os trabalhadores do SUS [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 248 p. ISBN 978-85-7983-009-9. Available from http://books.scielo.org.

Published

2018-07-18