REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: UMA ANÁLISE DOS CONTEÚDOS DA MULTIRIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.10008

Keywords:

Physical Education, School, Educational practice, Social representation, Rhetorical analysis

Abstract

This article aims to expose the social representations of Physical Education in schools based on the content of the website of MultiRio, a multimedia company that offers pedagogical guidelines for municipal schools in Rio de Janeiro. Based on the premise of the Federal Council of Physical Education, which conceives Physical Education as integrating students into the body culture of movement, the study investigated how curricular guidelines translate these ideas. The study is based on the Theory of Social Representations, as it investigates beliefs, values ​​and attitudes that guide practices regarding the object of study. Through a rhetorical approach of the discursive corpus, videos, texts and pedagogical documents are analyzed. The results indicate a hierarchy among school subjects that contradicts the concept of comprehensive education, although Physical Education is highlighted as promoting significant learning for students. This contradiction is also reflected in the contents of pedagogical guidelines.

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Author Biographies

  • Michelle Campos da Silva, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá - PPGE-UNESA

    Formação em Educação Física. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá - UNESA

  • Felipe da Silva Triani, UERJ / FAETEC / UNESA

    Formação em Educação Física. Doutorado em Ciências do Exercício e do Esporte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA e no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da UERJ.

  • Maria Inmaculada Chao Cabanas, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá - PPGE-UNESA

    Doutorado em Educação pela Universidade Estácio de Sá - UNESA. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA.

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Published

2025-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E EDUCAÇÃO

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